Har du en bil som er moden for vraking, bør du skynde deg å gjøre det før fredag 1. juli. Da får du nemlig tilbakebetalt halve årsavgiften, i tillegg til vrakpanten på 3000 kroner.
Alle som var bileiere per 1. januar i år fikk i februar tilsendt en faktura fra Skatteetaten med krav om å betale inn årsavgift for 2016.
Avgiften for personbiler var på 3135 kroner. For dieseldrevne personbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter var avgiften på 3655 kroner. Avgiften for motorsykler og elbiler var hhv 1920 og 445 kroner.
Nå tilbakebetaler altså Skatteetaten halve summen om du vraker bilen før 1. juli.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
141.000 biler ble vraket i fjor
Totalt ble levert inn 141.242 biler til landets 120 biloppsamlerne i 2015, viser tall fra Autoretur. Det vil si at omtrent fem prosent av kjøretøybestanden i Norge ble vraket i fjor.
Det er i desember og juni pågangen er størst, naturligvis for å slippe hele og halve årsavgiften.
Vrakpanten er i år på 3000 kroner, noe som er det samme som i fjor. Vær oppmerksom på at kondemnering ikke sidestilles med vraking. Det betyr at det ikke holder å erklære noe for ubrukelig. Det er kun innlevering til godkjent mottak som gjelder.
Gjennomsnittsalderen på de bilene som ble sendt til hugging i 2015 var på 18,4 år, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå. Se utviklingen siden 2008 i diagrammet under.
Det er Chevrolet, Volvo og Mercedes-Benz som blir eldst. De vrakes i gjennomsnitt alle over 20 år gamle. I den andre delen av skalaen finner vi Renault, Land Rover, Skoda og Kia. De blir i gjennomsnitt vraket før de er 16 år gamle.
Les også: Nyttige tips om lokale trafikkregler før bilferien i Europa
Saken fortsetter under diagrammet.
Husk å avregistrere russebussen
Alle som har et registrert kjøretøy med tillatt totalvekt 7500 kg eller mer, må betale vektårsavgift to ganger i året. Dersom du avskilter russebussen før 1. juli, unngår du ny vektårsavgift og kan dermed spare tusenvis av kroner.
– Jeg vil oppfordre alle å avregistrere bussene sine innen fristen. For å avskilte russebussen må kjøretøyets skilter leveres til en av Statens vegvesens trafikkstasjoner, melder Eirik Sannes underdirektør for vektårsavgift og vrakpant i Skatteetaten.
Vektårsavgiften består av to deler, en vektgradert avgift og en miljødifferensiert avgift. Avgiften vil variere ut fra blant annet vekt og utslipp, men beløper seg gjerne til flere tusen kroner i halvåret.
– Avhengig av flere faktorer kan avgiften for en russebuss fort beløpe seg til 3-4000 kroner per termin, så her er det absolutt penger å spare, påpeker Sannes.
Les også: Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null