Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg med 0,1 prosent fra oktober til november. Tolvmånedersveksten endte på 9,1 prosent. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
– På samme tid i fjor falt matprisveksten, noe som bidrar til å trekke årsprisveksten litt opp i denne omgang, sier Bendik Solum Whist, direktør i Virke dagligvare.
Den totale konsumprisindeksen (KPI) steg 4,8 prosent fra november 2022 til november 2023, og SSB peker på at kaldt vær og dyrere strøm kan forklare mye av oppgangen i tolvmånedersveksten i KPI fra oktober til november.
– Prisene på importerte jordbruksvarer steg med 12,1 prosent fra i fjor til i år, mens prisen på norske jordbruksvarer økte med 8,4 prosent. Dette indikerer at den svake kronekursen fortsatt er en viktig driver for matprisveksten, sier Whist.