Mye tyder på at den store forbruksfesten uteblir under årets julehandel. Hele 44 prosent av befolkningen oppgir at de vil bruke litt eller mye mindre penger på julegaver, som følge av økte priser og utgifter. Kun sju prosent vil bruke mer. Det kommer fram i en YouGov-undersøkelse, gjennomført på vegne av Lunar.
Den samme trenden ser man i både Danmark og Sverige, der henholdsvis 37 og 41 prosent vil bruke mindre penger på julegaver. Flere indikatorer støtter dette. BankAxept opplyste nylig at pengebruken i butikkhandelen under årets Black Week gikk ned med 1,8 prosent, og i begynnelsen av november spådde Virke en kjøligere julehandel enn i fjor.
I YouGov-undersøkelsen utgjør barnefamilier den største andelen av dem som oppgir at de vil bruke mindre penger på julegaver, mens unge mellom 18–29 utgjør den største andelen av dem som vil bruke mer penger på julegaver.
– Når de faste utgiftene til strøm og boliglån øker og matvareprisene går til himmels, blir det mindre penger til julegaver. I tillegg får de usikre tidene nordmenn til å spare mer, og opparbeide seg en buffer. Mindre pengebruk til julegaveinnkjøp, kan også bety at flere sparer penger ved å gi bort brukt, eller lager julegavene selv, sier Schjetne.
Miljøhensyn endrer ikke handlevanene
Ifølge en YouGov-undersøkelse som ble gjennomføret på vegne av Lunar i fjor oppga 23 prosent at de ville gjøre julehandelen mer miljøvennlig. Miljøbevisstheten var tydeligst hos de unge mellom 18-29, hvor hele 44 prosent ville la miljøhensyn i større grad være bestemmende for julegaveinnkjøpene.
I år er det mye som tyder på at miljøhensyn ikke endrer handlevanene. For sju av ti nordmenn vil ikke miljøhensynet endre seg under årets julehandel. 15 prosent av befolkningen vil la miljøhensyn i større grad avgjøre hvilke julegaver de kjøper i år, men dette veies opp av de 17 prosentene som oppgir at de vil ta mindre miljøhensyn. Til forskjell fra i fjor er det ingen stor forskjell i miljøhensynet i de forskjellige aldersgruppene.
– Vi står midt i en klimakrise, og de fleste er nok enig i at miljøhensyn er veldig viktig. Men når økte utgifter og høyere priser gjør at mange sliter med å få endene til å møtes, vil nok lommeboka i større grad være styrende for gaveinnkjøpene. Med noen små grep kan de fleste kan likevel gjøre julehandelen mer miljøvennlig, sier Norgessjef i Lunar, Eilin Schjetne.