Svært få mobilkunder dumper Telenor og Telia for å spare tusenlapper

Nesten 9 av 10 mobilkunder har abonnement hos enten Telenor eller Telia, på tross av at det finnes betydelig billigere alternativer. Foto: Pixabay/ Pengenytt

Har du mobilabonnement hos Telenor eller Telia, kan du spare mellom 720 og 2400 kroner i året på å velge en annen operatør. Likevel er det svært få som bytter.

Annonse:


I 2017 var det omtrent 5,7 millioner mobilabonnement (både privat og bedrift), ifølge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), tidligere kjent som Post- og teletilsynet.

Av disse var 49,3 prosent kunder i Telenor og 37,3 prosent kunder i Telia.

Disse to aktørene hadde med andre ord en samlet markedsandel på 86,6 prosent, målt i antall kunder.

Resten var fordelt på Ice med 6,8 prosent og andre med 6,6 prosent.

Hvis vi ser på markedsandelene fordelt på omsetning, var disse på hhv 58,5 og 34,7 prosent, eller samlet på 93,2 prosent.

De to mobilgigantene hadde altså både de fleste kundene og stakk av med det meste av mobilinntektene.

Selv om tallene er ett år gamle, er det liten grunn til å tro at markedsdominansen til de to store ble særlig mye endret i fjor.

Les også: Dette er sparekontoene med de beste rentene

Kan spare opptil 2400 kroner i året

For å synliggjøre hvor mye kundene i Telenor og Telia kan spare på å skifte mobiloperatør, har Pengenytt foretatt en liten utregning.

Mens Telenor-kundene kan spare mellom 1200 og 1800 kroner i året, avhengig av hvor mye data de bruker, kan Telia-kundene spare mellom 720 og 2400 kroner (se tabell under).

Det er mye å spare på å bytte ut abonnement fra Telenor og Telia: Datakvote og priser er oppgitt per måned, mens besparelsene er beregnet per år. Prisene ble hentet inn fra operatørenes egne nettsider 18. des. 2018.

– I Norge handler ikke konkurransen bare om pris, men også dekning, hastighet, kvalitet og sikkerhet. Det er viktig å se på totaltilbudet for hvert abonnement, sier Anders Krokan, kommunikasjonssjef i Telenor Norge, til Pengenytt.

Anders Krokan, kommunikasjonssjef i Telenor Norge. Foto: Telenor

Ifølge Krokan har Telenor et mål om å være den tilbyderen som leverer best dekning, høyeste hastigheter og rikeste innhold på tjenestesiden, og nevner følgende eksempler: 

– Telenor har mange tjenester som kunder etterspør: SWAP, Min Sky, Mine Kontakter og SikkerID. Eksempelvis har Chili ingen slike tilbud til sine kunder, og tilbyr heller ikke tvilling- eller data-SIM. Eller e-SIM.

I tillegg er det ganske store forskjeller på datapriser i utlandet, opplyser kommunikasjonssjefen i Telenor.

– Både Chili og Komplett tar en pris per MB – fra 1 krone til hele 20 kroner per MB, uten noe makstak per dag, og ingen mulighet for å kjøpe store pakker til en lav pris. Telenor har makspris per dag i hele verden, som eneste operatør. Komplett har riktignok inkludert noen land i Roam like home, så der er de ikke dyre, forklarer han.

Krokan hevder videre at det er en knallhard konkurranse i det norske mobilmarkedet, og at de utfordres hver eneste dag og må kjempe for å beholde og vinne kunder.

Les også: Du kan spare 2500 kroner på å bruke riktig betalingskort i utlandet

Telia skal være først ute med ny teknologi

– Det er nok mange grunner til at kundene velger oss, og hver enkelt har sikkert også sin begrunnelse, svarer Ellen Cecilie Scheen, senior kommunikasjonsrådgiver i Telia, på spørsmålet om hvorfor de har så mange kunder.

Hun oppgir ny teknologi som en av hovedgrunnene:

Ellen C. Scheen, senior kommunikasjonsrådgiver i Telia. Foto: Telia

– Siden vi utfordret telemonopolet for 25 år siden, har vi fortsatt å utfordre og være først ute med ny teknologi: 4G, 4G+, 4,5G og nå sist Narrowband IoT og LTE-M, teknologier skreddersydd for tingenes internett. Våre kunder kan forvente at vi er først ute med å teste og lansere ny teknologi og at vi alltid ligger i forkant av den teknologiske utviklingen.

Scheen trekker også frem kvaliteten, dekningen og hastigheten på Telias mobilnett som viktig, samt deres prisvinnende kundeservice og mange fysiske butikker der kundene kan få hjelp.

– Vi har produkter og tjenester som kundene setter pris på, som for eksempel Data Boost (kjøp av ekstra datapakker der du kan bruke ubegrenset med data for et begrenset tidsrom), Data Rollover (du får ta med deg ubrukt data over til neste måned), Music Freedom (så lenge du har data igjen på kvoten din, bruker du ikke data når du strømmer musikk), sier Scheen.

Les også: Strømekspert om ny strømavtale til Coop-medlemmer: – Nesten for god til å være sann

Skylder på markedsføring, ulovligheter og rammebetingelser

Haakon Dyrnes er administrerende direktør i Komplett Mobil, selskapet som kommer billigst ut for abonnement med to og fire gigabyte datapakke i Pengenytts oversikt.

På spørsmål om hvorfor Telenor og Telia har en såpass stor markedsandel, på tross av de stive prisene, svarer han dette:

Adm. dir. i Komplett Mobil AS, Haakon Dyrnes. Foto: Komplett Group

– Telenor og Telia bruker enorme summer i annonsering, samt i salgskanaler som retail, TM og field salg.

– Dette medfører at de er synlige med sine budskap nær sagt overalt, og i sin kommunikasjon er de flinke til å fortelle kundene at nettopp de har det beste tilbudet. Videre blir kunder som forlater de to store forsøkt kontaktet med ofte svært gode såkalte «winback-tilbud».

Med winback menes at mobiloperatørene forsøker å kapre tilbake kunder som nylig har gått til en konkurrent. Ofte med svært reduserte priser.

Regjeringen innførte et forbud mot winback for mobiloperatørene i desember 2016, men i senest i september i fjor fikk Telenor og datterselskapet Talkmore en bot på syv millioner kroner for ikke å ha fulgt dette. 

– Hva må til for at Komplett og andre utfordrere skal kapre enda flere kunder, tror du?

– Markedet må reguleres mer hensiktsmessig sånn at de som leier nett av de to store får rammebetingelser, les grossistpriser, som gjør det mulig å drive sunn forretning over tid. Først da kan det bli bærekraftig konkurranse til forbrukernes beste, sier Dyrnes.

Administrerende direktør i Chili Mobil, Lars Ryen Mill, har ikke besvart Pengenytts henvendelser.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Nå får du to prikker for ulovlig bruk av mobil under kjøring

Vil innføre pristak på internasjonale samtaler og SMS

Altinn-direktøren vil fjerne byråkratiet som etterlatte møter

Nå blir det billigere å utføre tjenester på nett enn på trafikkstasjonen

Mer enn 740.000 husholdninger har variabel strømpris. Det koster dem dyrt