Dersom veistandarden er viktigst for din stemme i det kommende stortingsvalget, må du styre unna minst to partier.
I begynnelsen av neste uke er det duket for stortingsvalg.
I den forbindelse har Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) gjort en gjennomgang av samtlige partiprogrammer, samt innstillingen for Nasjonal Transportplan, for å se på hvilke partier som ønsker å satse mest på vei og samferdsel.
Annonse:
Konklusjonen ble denne:
Arbeiderpartiet (Ap), Høyre (H) og Kristelig Folkeparti (KrF) deler førsteplassen, mens Senterpartiet (Sp) og Fremskrittspartiet (FrP) følger hakk i hæl.
Venstre havner på en sjetteplass.
Ikke overraskende får både Sosialistisk Venstreparti (SV) og Miljøpartiet De Grønne (MDG) strykkarakterer av OFV.
Les også: Skade på bil som følge av hull i veien? Dette svarer Statens vegvesen om erstatning
Slik ble de rangert
Rangeringen av de ulike partiene er gjort ved å vurdere deres syn på syv ulike faktorer innen veipolitikken.
Disse faktorene er budsjettnivå, samfunnsøkonomisk lønnsomhet, trafikksikkerhet, store utbygginger/ motorveiplan, fylkesveinettet, Nye Veier og dynamisk veiprising.
OFV har så gitt partiene en samlet karakter basert på hvordan de scorer på de ulike faktorene. Denne samlekarakteren er ment å vise et mest mulig helhetlig bilde av partienes vilje til å satse på en sterk veipolitikk.
Dersom du er overrasket over at FrP ikke kommer best ut, så skyldes det at partiet er mot veiprising (se tabell under).
– OFV stiller spørsmålstegn ved om FrP sin prinsipielle holdning mot avgifter setter stopper for en innføring av et mer fornuftig avgiftssystem enn det Norge har i dag, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen til magasinet Våre veger.
Les også: Dette risikerer du ved å kjøre forbi andre i høyrefeltet
Bekymret for hvilke partier som vil samarbeide
Selv om Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Fremskrittspartiet er garantister for en fortsatt sterk satsing på veipolitikken, advarer OFV mot at småpartiene SV og MDG kan ødelegge.
Usikkerhetsmomentet er nemlig hvilken konstellasjon som får flertall på Stortinget etter valget.
Dersom Sp og Ap i stor grad må lene seg på MDG og SV, vil de sannsynligvis møte krav om reduksjon av satsing på store prosjekter, på budsjettnivå og en vridning av budsjettene fra vei til bane, mener OFV.
– Det som kan true fremdriften og fortsatt satsing på veipolitikk, er støttepartiene MDG og SV. Dette bør være et signal om hva man bør stemme dersom man ønsker en sterk og offensiv norsk veipolitikk, uttaler Solberg Thorsen.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier
Disse bilene topper prestisjetung kundetilfredshetsundersøkelse
Elbil-eier ble fakturert 3000 kroner av bomveiselskap