1. juli blir en merkedag ved landets hurtigladestasjoner. – Da vil elbilistene betale for strømmen de faktisk får på bilens batteri og ikke hvor lenge bilen står til lading, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Alle de store ladeoperatørene går nå over til å ta betalt per kilowattime du lader. Dermed er det slutt på den uoversiktelige prisingen av hurtiglading det har vært fram til nå.
– Fram til nå har det vært komplett umulig å sammenligne prisene på hurtiglading. Nå blir dette enkelt, sier Sødal.
NAF har vært en forkjemper for betaling per kilowattime når du er på ladeplassen. Kilowattime er det nye litersmålet og den eneste måten den gjengse bileier enkelt kan sammenligne prisene.
– Så dette er en gledens dag for oss og ikke minst alle våre medlemmer med elbil. Nå går det faktisk an å være en prisbevisst elbilist, sier Nils Sødal.
Viktig å ikke lade for lenge
De aller fleste elbilene lader saktere etter at batteriet er fylt opp med 80 prosent. Derfor er det viktig å ikke la bilen stå lenger enn nødvendig.
– Selv om du nå ikke må betale for tiden du står på laderen, flytt bilen når den har ladet nok, rådgir Sødal. – Har du ladet til 80 prosent, har du nok til å komme deg vider. Legg heller inn en kort ladestopp til om du trenger det, fortsetter han.
To av ladeoperatørene gjør tiltak for å unngå at folk står for lenge. Eviny legger opp til et straffegebyr når bilen har ladet 80 prosent, mens Kople gjør det når bilen har ladet i 45 minutter.
– Flere av operatørene sier at dette ikke er et problem, og de fleste har ikke et slikt gebyr. Likevel synes vi at gebyret til Eviny og Kople er helt uproblematiske, avslutter Nils Sødal.