I dag ble den første selvbetjente pakkeboksen til Posten løftet på plass i Oslo, og flere skal komme. De skal gjøre at du kan hente pakker nærmere der du bor og ferdes, hele døgnet.
I løpet av første halvår i år skal det settes ut nærmere 100 pakkebokser i og utenfor Oslo, for å teste om dette kan være noe for fremtiden, skriver Posten i en pressemelding.
En pakkeboks er en selvbetjent og døgnåpen automat som skal gjøre det enklere å hente pakker.
Hvis kundene er fornøyde og pakkeboksene tas i bruk, er planen at de gradvis skal plasseres ut over hele landet.
Løsningen blir i så fall et supplement til Postens 1600 eksisterende hentesteder.
Planen er at pakkeboksene etter hvert også skal kunne benyttes til retur til nettbutikk og til å sende pakker til privatpersoner.
Les også: Her skal Vinmonopolet åpne nye butikker i 2020
Et ønske om mer fleksibilitet
For å benytte deg av pakkeboksene, må du velge det som leveringsmetode når du handler i nettbutikken.
Deretter laster du ned Pakkeboks-appen og registrerer deg med telefonnummeret ditt.
Du får så beskjed når pakken er på vei og når den er klar til å hentes. Når du skal hente pakken din, bruker du appen til å enkelt åpne luken i automaten.
Boksen går på batteri og kommuniserer med mottakerens telefon via Bluetooth.
Annonse:
For å spare kundene for tid, skal de nye pakkeboksene plasseres ut i nærheten av der folk bor og ferdes.
– Jeg har store forventninger til de nye pakkeboksene, sier konsernsjef Tone Wille i Posten i meldingen, og legger til:
– Posten er opptatt av å finne gode løsninger for å gjøre hverdagen enklere for folk. Tid er et knapphetsgode og kundene våre ønsker mer fleksibilitet, derfor er det viktig at vi tilpasser oss deres behov.
Les også: Pensjonsekspert mener at en halv million pensjonister er ført bak lyset av Nav
Nærmere hjemmet og «på veien»
− Konkurransen om å levere pakker helt hjem til kundene er stor, men det gjelder først og fremst i byene. Norge er et langstrakt land, og gode innovative løsninger som pakkebokser kan bidra til å sikre et godt tilbud over hele landet. Neste steg er å plassere ut og teste de i mindre urbane strøk, sier Wille.
I Oslo stiller Sporveien flere av sine holdeplasser til disposisjon.
– Dette er god mobilitet i praksis og vi legger til rette for nye inntekter til kollektivtrafikken, forklarer konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien.
– En av inspirasjonene bak initiativet har vært Sporveiens samfunnsoppdrag «Mer kollektivtrafikk for pengene». Det er viktig for oss i Sporveien å jobbe aktivt med å finne nye inntektsmuligheter som bidrar til et stadig forbedret kollektivtilbud, legger han til.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Vipps-brukere advares mot SMS-svindel
Skattekalender for 2020: Her er de viktigste datoene
Du kan spare 10.000 kroner i året ved å kjøpe snus på nett
Seks grunner til at du ikke bør nedbetale studielånet raskere enn du må