Bilbatteriet lever et hardt liv om vinteren. Hvis batteriet er i dårlig stand, kan det gå utover batteriets levetid. Dermed bør du kontrollere batteriet for å unngå at bilen ikke vil starte, eller få stans underveis på kjøreturen.
Kaldstart, setevarme og oppvarming av frontruten krever ekstra mye energi om vinteren. I tillegg jobber batteriet ekstra hardt om det er i dårlig stand, og utlades dermed raskere når det er kaldt ute.
– Om du ikke kan lade batteriet regelmessig og ofte kjører korte distanser kan det være lurt å kjøre minst en halvtime innimellom for at batteriet skal holde på ladningen. Et batteri i god stand kan i midlertidig klare seg uten problemer når temperaturen er rundt null grader eller varmere, sier Harald Nordseth, bilservicesjef hos Vianor i Norge.
Med disse enkle grepene holdes batteriet i god stand
– Hvis du ikke er sikker på tilstanden til batteriet, kan det være lurt å la et bilverksted kontrollere det. Selv om det finnes måleinstrumenter for å teste batteriet hjemme, kan ikke disse instrumentene gi deg en fullverdig vurdering. Målingen viser kun batteriets hvilespenning, og dette viser ikke batteriets egentlige tilstand, fortsetter Nordseth.
For at batteriet skal fungere uten problemer er det viktig å holde batteriet ladet og kontaktflatene rene. Det som reduserer landingsnivået aller mest om vinteren er regelmessige, korte kjøreturer, som fører til at batteriet ikke rekker å lade seg opp. Dette kan resultere i at bilen ikke starter.
– Etter en kaldstart på vinteren må du kjøre minst 20 minutter for at batteriet skal rekke å lade seg opp igjen. Hvis bilen har en drivstoffdrevet motorvarmer, krever det en enda lengere kjørestrekning. Tommelfingerregelen er å kjøre like lenge som motorvarmen har vært på, sier Nordseth.
Hvis bilen trenger et nytt batteri, er det viktig å kjøpe riktig. Hovedregelen er at det nye batteriet skal være av samme type som bilens originale batteri. Moderne biler krever at batteriet skal registreres i bilens strømsystem med hjelp av et digitalt verktøy. På el- og hybridbilder er 12-voltsbatteri en del av bilens system, her inngår også kjørebatteri med høy spenning. Dermed er det sikreste å la et bilverksted bytte batteriet. Dessuten skal det gamle batteriet håndteres på rett sted.
Startbatteriet på ladbare hybridbiler krever ekstra oppmerksomhet
Startbatteriet på ladehybrider lades ofte ikke samtidig som kjørebatteriet lader, som kan komme overraskende på noen. Hvis visse ladehybrider gjør dette, stoppes ofte lading av startbatteriet når kjørebatteriet har oppnådd et visst ladenivå. Noen ladehybrider førvarmes før start og under kjøringen med en drivstoffdrevet motorvarmer som bruker strøm fra startbatteriet.
– Om vinteren utgjør kombinasjonen av drivstoffdrevet motorvarmer og et utilstrekkelig ladenivå en risiko. Dette kan føre til at startbatteriet utlades, selv om bilens kjørebatteri har strøm. Når startbatteriets ladenivå blir for lavt, stoppes forvarmingen av kjørebatteriet og derfor kan den drivstoffdrevne motorvarmeren starte for å lade startbatteriet, selv om kjørebatteriet fortsatt har tilstrekkelig med strøm for kjøring, sier Nordseth.
Slik forlenger du batteriets levetid:
- La et bilverksted kontrollere batteriet om du er usikker på batteriets tilstand.
- Hold batteriet så fulladet som mulig, og pass på at batteriets kontaktoverflater er rene.
- Ved minusgrader skal du etter en kaldstart kjøre minst 20 minutter for at batteriet skal rekke å lade seg opp igjen, og enda lenger hvis du har brukt drivstoffdrevet motorvarmer. Det gjør at motoren rekker å varme seg ordentlig opp.
- Hvis det trengs et nytt batteri så skal det være av samme type som det originale. Det nye batteriet skal registreres i bilens strømsystem med hjelp av et digitalt verktøy.
- La et bilverksted bytte startbatteriet elbiler eller ladehybrider.
- Lad batteriet på en ladehybrid med lav strøm, dette gjør at ladingen tar lengre tid og startbatteriet lades ordentlig.