Drivstoffkostnadene har økt dramatisk for alle bilister. – Selv med strømstøtte merker elbilistene at laderegningen øker, men med noen enkle grep kan du spare inn noen kroner på strømregningen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
En undersøkelse NAF gjorde tidligere i vinter viser at 8 av 10 elbilister lader bilen hjemme. Elbilladingen er denne vinteren langt dyrere enn det folk er vant til. Strømregningene har skutt i været og til tross for strømstøtte betaler man fort det dobbelte av det man gjør en normal vinter.
– De fleste av oss har en spotprisavtale på strømmen hjemme og da svinger prisen gjennom døgnet. Så det viktigste sparetipset er å lade bilen når strømmen er billigst, sier Sødal.
Natten er da prisene på strøm er lavest. I tidsrommet fra klokken ti om kvelden til seks om morgenen er tiden det er lavest strømforbruk.
– Har du en nyere bil kan du styre ladingen ved å sette tidsintervallet der bilen skal lade, rådgir Nils Sødal. – Mange har også en app enten knyttet til bilen eller strømselskapet der en kan styre ladetiden, fortsetter han.
Enkelte strømselskaper tilbyr også smart lading, dvs at ladingen kobles ut når prisen blir høy. Det finnes også ladebokser som gjør dette.
– Ikke alle eier de nyeste elbilene, har smartlading fra strømleverandøren sin eller har en såkalt smart ladeboks hjemme. Da går det an å gjøre det på gamlemåten, nemlig å sette bilen på lading rundt klokka ti om kvelden, mener Sødal.
Imidlertid er det viktig å ha et sikkert ladepunkt når lader elbilen mens familien sover. Derfor er det eneste riktige å lade bilen på en forskriftsmessig installert ladestasjon.
Kommunal lading er rimelig
Med historisk høye strømpriser kan det være vel verdt å sjekke ut hva du må betale for lade på de kommunale ladestasjonene. Hvordan kommunene tar betalt for ladingen, varierer fra kommune til kommune. Noen tar betalt for ladingen, andre tar betalt for lading og parkering, mens atter andre tar betalt for bare parkeringen.
– De kommunale ladeplassene er rimellige i pris, og med god laderabatt kan det bli billigere å lade der enn hjemme sånn som strømprisene er nå, rådgir Nils Sødal.
Hurtiglading med god rabattavtale er et alternativ
Mange ferske elbilister har veldig gode rabatter på hurtiglading det første året de eier bilen. Da kan det være vel verdt å utnytte den. Det er ikke uvanlig at man betaler ned mod 1,70 kroner per kilowattime på ladeplassen med en slik avtale.
– Selv om en slik avtale gjør det billigere å lade på hurtiglading enn hjemme, er det et par minuser ved det også. Du skal reise til der du finner ladeoperatøren som gir rabatten. Det kan være et stykke. Og i tillegg er mye hurtiglading dårlig nytt for batteriet i elbilen din. Hurtiglading sliter mer på batteriet enn det gjør om du lader hjemme, sier Sødal.
Det finnes også en rekke andre gode rabattavtaler både gjennom NAF og andre som kan gjøre at hurtiglading er et godt alternativ når det er ekstra høye strømpriser.
Sødal advarer derimot mot en konsekvens av å lade ute.
– Det kan fort bli kø på ladestasjonen hvis mange velger å lade ute i stedet for hjemme. De færreste lader da med varmt batteri, som betyr at ladingen går sakte. Dra gjerne ut og lad til andre tider enn i rushtiden, for å ikke skape mer kø.