Bedrifter arrangerer stadig vekk konkurranser på Facebook. For å være med i trekningen av premiene må du gjerne like og/eller kommentere. Men hvordan foregår selve trekningen i praksis, spesielt dersom det er flere tusen deltakere?
Du har kanskje stilt deg følgende spørsmål: Trekkes det ut vinnere i konkurransen på Facebook i det hele tatt, eller er det hele bare et stunt for å få oppmerksomhet?
Og dersom det faktisk trekkes ut vinnere, foregår trekningen slik at alle deltakerne har like stor sjanse til å vinne?
– Lotteritilsynet har noen regler for å foreta en tilfeldig trekning, men ettersom konkurranser på Facebook ikke faller inn under Lotteriloven (det gjør det i Sverige, men ikke i Norge), så kjenner jeg ikke til noen offisielle regler for hvordan slike trekninger skal foregå. Det er stort sett basert på tillit og ærlighet, sier Astrid Valen-Utvik, eier og kommunikasjonsrådgiver i konsulentselskapet Valen-Utvik, til Pengenytt.
Sammen med ektemannen Glenn Valen-Utvik selger hun kunnskap, veiledning og gjennomføring innen sosiale medier til bedrifter.
Les også: Storebrand skal nå fakturere kredittkortkundene med korrekt beløp
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Vanlig å bruke ulike dataprogram
Valen-Utvik arrangerer ofte konkurranser på vegne av sine kunder, og de har valgt å bruke ulike metoder for å sørge for å få en tilfeldig trekning.
– Vi bruker enten Random.org til å trekke et vilkårlig nummer mellom første og siste deltaker i konkurransen, eller så bruker vi Woobox.com til å trekke ut en tilfeldig vinner blant alle som har likt eller kommentert en konkret Facebook-post, sier Valen Utvik.
– Kan deltakere i slike konkurranser være sikre på at premier faktisk blir gitt bort, hvis vi ser bort fra opplagte svindelforsøk?
– Deltakere i slike konkurranser følger gjerne opp dem som arrangerer konkurransen, dersom det tar for lang tid før vinneren annonseres. Men når det er sagt; du kan naturligvis bli lurt i slike konkurranser.
Astrid Valen-Utvik, som i 2012 ble kåret til én av Norges mektigste kvinner innen media og kommunikasjon, tror likevel «lurekonkurranser» er svært sjeldne.
– Sosiale medier er forholdsvis gjennomsiktige og åpne, så hvis du driver med lureri og ikke trekker ut vinnere i konkurranser du arrangerer, vil du fort kunne bli straffet om ryktet begynner å gå.
Les også: Stadig færre får bruk for reiseforsikringen
Slik foretar utvalgte selskap trekningen
Pengenytt har kontaktet utvalgte selskaper som fra tid til annen arrangerer konkurranser. Fergeselskapet Fjord Line er den eneste som opplyser at de bruker Woobox.
– Der kan vi velge om vinneren skal kåres på om de har likt eller kommentert posten, avhengig av hva som blir satt som kriterium for å vinne. Woobox sørger deretter for en tilfeldig digital trekning basert på disse kriteriene, svarer selskapet via sin Facebook-profil.
– Trekning av vinnere og utsending av premier er det kundesenteret vårt som tar seg av. Likes og kommentarer eksporteres til Excel, der det foretas en tilfeldig trekning, skriver kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp i en epost, uten at han vil opplyse noe mer rundt det.
Brandsdal Group, som blant annet består av klesmerket Brandsdal og nettsidene Blivakker, Netthandelen og Drlykke, bruker ulike metoder.
– Jeg vet at noen av oss har brukt Random.org til å trekke vinner. Dersom du har en liste med 100 eposter, så taster du inn 100 og får du et tilfeldig tall i retur. Dette er da raden i excel-arket med epost-adressen til vinneren, skriver Joachim Grimestad, digital markedsfører i Brandsdal Group, til Pengenytt.
Også Enklere Liv og Sportmann opplyser at de bruker Random.org.
Les også: NAF advarer mot høyere drivstoffavgifter
Magasinet KK skriver på lapper eller skroller
– Dette varierer fra konkurranse til konkurranse. Hvis konkurransen er av «kvalitativ» art, for eksempel en tegne-, skrive eller kunnskapskonkurranse, foretar vi en kvalitativ vurdering av hvem som skal vinne. Er det en konkurranse som ikke krever dette, men for eksempel «likes», trekker vi vilkårlig på «lotterimåten», svarer KK via sin Facebook-profil.
– Hva menes med lotterimåten i praksis?
– Hvis det er få deltagere, så skriver vi på lapper og trekker. Hvis det er ekstremt mange, så er vi to stykker, der den ene skroller nedover siden/ deltagerlisten, mens den andre holder for øynene og sier stopp. Da er det helt tilfeldig hvem som vinner, og rettferdig.
Netonnet, Garderobemannen og SparKjøp har ikke besvart Pengenytts henvendelser.
Les også: Så mange kombinerer jobb og alderspensjon
Hvordan skille mellom ekte og falske konkurranser?
En annen og litt mer opplagt trussel vi Facebook-brukere møter, er når kjente merkenavn misbrukes av svindlere. De lover typisk store premier, men vil i realiteten spre lenker til abonnementsfeller.
– For å vite om en konkurranse er ekte eller falsk, så anbefaler jeg at du sjekker ut resten av innholdet på denne siden, sier Valen-Utvik.
Hun mener at dersom du svarer ja på ett eller flere av spørsmålene under, kan mye tyde på at konkurransen er falsk:
- Er siden helt ny?
- Ser resten av innholdet på siden litt rart eller utydelig ut?
- Virker premien for god for å være sann? Vil for eksempel Tine Melk gi bort 1 million kroner?
- Må du klikke på en lenke, som kanskje ser litt suspekt ut, for å bli med i konkurransen?
- Må du tegne et abonnement eller betale en liten sum for å være med i trekningen?
Dersom du fortsatt er i tvil anbefaler Valen-Utvik at du søker opp selskapet som arrangerer konkurransen på Facebook for å se om det har flere profiler. Dersom det har det, så klikk deg inn på alle for å se om selskapet som har konkurransen virker å være den ekte.
– Som en siste oppfordring; dersom det kreves at du skal dele innlegget eller tagge dine venner i konkurranseinnlegget, så er dette altså ikke lov i henhold til Facebooks konkurranseregler. Det bør absolutt ikke deles videre, da det blir spam i dine venners nyhetsstrøm, oppfordrer Valen-Utvik.
Les også: Nå får du betalt 21.300 kroner for hver million du har i boliglån
Les også: Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null
Les også: Derfor er det så viktig at prisene på varer og tjenester øker fra år til år
Les også: I disse landene tviholder befolkningen på å bruke kontanter