La oss si at du overfører eller vippser 10.000 kroner til en vilt fremmed person ved en feiltagelse. Hva skal du gjøre da, og hvilke rettigheter har du?
Hvem har vel ikke vært litt smånervøs før en større betaling i nettbanken?
Har jeg fått oppgitt riktig kontonummer og har jeg skrevet det inn riktig, er naturlige spørsmål som dukker opp i hodet i en slik situasjon.
Annonse:
For selv om ikke du kanskje ikke vet hva som skjer om pengene sendes til feil konto, skjønner du helt sikkert at det ville vært svært uheldig.
Og det er det:
– Heldigvis skjer ikke dette så ofte, og når det er en feil overføring løser det seg vanligvis med at pengene blir tilbakebetalt. Men til syvende og sist er det ditt ansvar at pengene kommer til rett person og konto. Når du har bekreftet et utgående betalingsoppdrag, er betalingen endelig og du kan ikke tilbakekalle dette, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til Pengenytt.no.
– Feiloverføringer av penger blir litt som å sende et brev til feil adresse. På samme måte som det er ditt ansvar å skrive inn rett adressat når du poster brevet, må du sende pengene til rett konto når du overfører penger, legger han til.
Les også: Dette er de viktigste skatteendringene for deg i 2018
Banken skal treffe rimelige tiltak
Svarene fra kommunikasjonssjef Synne Ekrem i Norges nest største bank, Nordea, er de samme.
– Hvis uhellet er ute og pengene blir overført til feil kontonummer, skal banken «treffe rimelige tiltak» for å få beløpet tilbakeført. Banken kan imidlertid ikke trekke beløpet fra mottakers konto, enten dette er konto i vår bank eller annen bank, uten mottakers samtykke, sier hun.
Også hun presiserer at denne problemstillingen forekommer svært sjeldent, uten å si noe mer konkret om antall tilfeller per år.
– Betyr det da at personer som feilaktig får overført penger til sin konto kan beholde dem, gitt at de ikke ønsker å være ærlige?
– Hvis mottaker ikke samtykker, blir det opp til betaler selv å måtte kreve beløpet fra mottaker. En mottaker som ikke har krav på pengene, har som utgangspunkt heller ingen rett til å beholde disse. Her kan det midlertid være vanskelige juridiske vurderinger hvis mottaker kan hevdes å ha vært i god tro, og har brukt opp pengene i tillit til at det var penger vedkommende hadde krav på, sier Ekrem.
Les også: Stor test: Her er kortene som gir deg størst rabatt på drivstoff
Ikke mange som kontakter Forbrukerrådet
Fagdirektør i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, opplyser til Pengenytt at de ikke har mottatt noen henvendelser om dette de siste 2-3 årene.
Det er trolig en bekreftelse på at de fleste sakene blir ordnet opp i mellom de involverte partene.
Saken fortsetter under bildet.
– Jeg husker imidlertid ett tilfelle fra 2006, der en Oslo-kvinne, som egentlig skulle overføre 500.000 kroner til sin datter, skrev inn feil kontonummer og i stedet endte opp med å overføre dem til en ukjent mann, sier Jensen, og legger til:
– Feilen ble ikke oppdaget før det hadde gått 30 dager, og da hadde den uføretrygdede mannen allerede tapt det meste av pengene på pengespill. Banklagenemda mente da at kvinnen hadde varslet for sent, og at banken dermed ikke hadde noe ansvar for å dekke tapet.
Det eneste hun kunne gjøre, var derfor å fremme krav mot den spilleglade mannen.
Mannen ble senere dømt i retten til fengselsstraff, samt til å betale pengene tilbake. Men på grunn av hans betalingsevne, var pengene i realiteten tapt.
Les også: Skatteetaten melder om feil skattetrekk på utbetalinger fra Nav
Vipps, så var de borte
Betalingsappen Vipps har i dag rundt 2,75 millioner brukere, og hver dag foretar disse 300.000-400.000 transaksjoner.
Men hvor mange av transaksjonene blir vippset til feil person?
– Heldigvis har vi veldig få feilsendinger, og i nesten alle tilfeller løser det seg av seg selv. Erfaringen vår er at personer som har mottatt pengene feil er veldig flinke til å overføre pengene tilbake. Av og til har bankene måtte gå inn for å finne en løsning, og de fleste skjønner at hvis de har fått penger som ikke er deres inn på konto, bør de betales tilbake, sier nestsjef i Vipps, Elisabeth Haug.
– Hva menes med «veldig få feilsendinger»? Har dere noen tall på det?
– Helt konkrete tall får vi ikke gått ut med dessverre.
Les også: Nå kan du nektes å betale med kontanter på kvelds- og nattestid i Danmark
Har systemer som skal redusere brukerfeil
På spørsmål om bankene har systemer som skal forhindre kundene å gjøre feil i nettbanken, lister Ekrem i Nordea opp følgende punkter:
- Det er kontroll på at kunden har lagt inn et gyldig kontonummer, men ikke hvem det tilhører.
- Det er kontroll på at kunden har lagt inn et gyldig kid-nummer og mottakers navn fremvises i nettbanken.
- Det er en maks beløpsgrense på betaling – per måned i nettbanken – som en ekstra sikkerhet mot tastefeil, for eksempel ved for mange nuller i beløp.
- Kunden blir bedt om å bekrefte betalingene med bank-id og det gir en ekstra mulighet for kunden til å kontrollere betalingen før den bekreftes.
Dette gjelder for både privat- og bedriftskundene i banken.
Svaret fra DNB er som følger:
– Det er gjort mye for at overføringer skal være enkle og oversiktlige. Vipps baserer seg for eksempel på vennelisten, og navn og bilde kommer opp automatisk opp. Ved bruk av nettbanken har DNB et lignende system, der navn er knyttet opp til kontonummer og kommer opp automatisk, sier Korsberg Dalsbø.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Den nye generasjonen bankkort tar av
Eierne til 100.000 kjøretøy risikerer dagbøter fra 1. mars
Må ut med 17.200 kroner i saksbehandlingsgebyr for å bygge garasje