Før skattemeldingen blir tilgjengelig for 4,9 millioner personer, går Skatteetaten ut og advarer mot svindlere. – Skatteetaten sender aldri lenker uoppfordret. Dette er svindel! Det sier sikkerhetsdirektør Ragna Fossen i Skatteetaten.
Skattemeldingen sendes ut til 4,9 millioner nordmenn på ulike dager fra 16. mars til 4. april. Få dager før utsendelsen starter, advarer Skatteetaten om en ny bølge med svindelforsøk, med etaten som påstått avsender. Svindelforsøkene foregår gjennom eposter eller tekstmeldinger som forsøker å lure mottakerne til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som senere kan brukes for å svindle mottakeren.
– Vi sender ikke lenker uoppfordret i e-post eller SMS, og etterspør ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene. Ikke la deg lure, dette er svindel! Det sier sikkerhetsdirektør i Skatteetaten, Ragna Fossen.
På «Min side» finner du korrekt informasjon
Når skattemeldingen er klar, varsler vi deg på e-post og vi ber deg gå til skatteetaten.no og logge deg inn på «Min side».
Er du i tvil om informasjonen er ekte, gå direkte til Skatteetaten.no og logg deg på der. Da vil du under «Min side» finne korrekt og oppdatert informasjon om skatten din. Alternativt kan du logge på altinn.no for å se om du har meldinger fra Skatteetaten.
Hver gang skattemeldingen sendes ut og ved andre viktige skattedatoer er det svindlere som forsøker å få folk til å gi fra seg sensitiv informasjon.
– Vi opplever flere ganger i året at skattytere blir utsatt for svindelforsøk på viktige skattedatoer, oftest gjennom e-poster eller SMS som har til hensikt å lure mottakerne til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som senere kan brukes til svindel eller ID-tyveri, sier Fossen.
Stadig flere svindelforsøk
– Det er et økende omfang på svindelforsøk i Norge og globalt, men heldigvis er bevisstnivået, skepsisen og kunnskapen i befolkningen generelt forbedret. Likevel endrer også svindlerne taktikk og mange blir fortsatt lurt til å klikke på lenker. Derfor sender ikke vi lenker uoppfordret, slik at du enkelt vet at lenken ikke er fra oss, sier sikkerhetsdirektøren.
Skatteetaten ber mottakerne av eposter og SMS om å være observante slik at de ikke blir lurt.
Skatteetatens tips om hva du kan gjøre for å forhindre at du blir lurt:
- Se nøye på e-poster og tekstmeldinger (SMS) du får. Ta en kritisk vurdering av e-posten/SMS-en og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig. Sunn skepsis er aldri feil.
- Sammenlign med tidligere ekte e-poster/SMS-er. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, ukjent nummer, dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å herme.
- Vær særlig oppmerksom hvis du i en e-post/SMS blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder.
- Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk, skriv heller selv inn internettadresser i nettleseren.
- Spesielt på mobil kan det være fristende og klikke på en lenke i farten, ikke gjør det.
- Er du i tvil, dobbeltsjekk med den riktige avsender på for eksempel Skatteetaten.no.