Nær 1300 skademeldinger er registrert som følge av Hans, og tallene stiger i takt med vannet. – Vi jobber så raskt vi kan og prioriterer skadesakene i forbindelse med uværet, men siden det er veldig mange som trenger hjelp nå, kan det ta litt lenger tid enn normalt.
Det sier Anette Grønby Rein, som er kommunikasjonssjef i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Kundebehandlerne i Fremtind melder om stor pågang. Det er mange som trenger hjelp samtidig.
– Vi må prioritere de som er hardest rammet først, men alle skal være trygge på at de får hjelp. Vil du slippe ventetid på telefon, kan du som er kunde hos Fremtind vurdere å melde skaden digitalt, råder Grønby Rein.
Skader i milliardklassen
Det har så langt blitt registrert nær 5000 skader til forsikringsselskapene på bygninger, innbo og tomter, viser bransjetall fra Finans Norge.
Beregninger fra Norsk Naturskadepool og Finans Norge anslår at erstatningene på skadene som er meldt så langt, kan bli på rundt en milliard kroner. Dette er i tillegg til skader på campingvogner og biler.
Råd til deg som er rammet av vannskade
- Vann leder strøm og kan føre til kortslutninger og/eller berøringsfare (overledning). Slå av sikringer for den etasjen som har vært oversvømt.
- Varmtvannsbereder og elektrisk anlegg som har stått under vann, må ikke tas i bruk før utstyret er kontrollert av elektriker.
- Meld sak til forsikringsselskapet så fort som mulig.
- Forsikringsselskapet vil bestille nødvendige tjenester som kan hjelpe til med skadebegrensning og etter hvert videre arbeid for å utbedre skade.
- Det er viktig at du tar vare på ting du ønsker erstatning for. I mange tilfeller sender forsikringsselskapet en takstmann eller en samarbeidspartner for å vurdere eller utbedre skadene. Ta også bilder eller film av skadene. Disse kan brukes til å vurdere erstatningssummen.
- God ventilasjon tørker ut vann. Åpne vinduer og dører i kjeller eller underetasje får å skape god utlufting.