Rotasjonsretningen kan også være markert med en pil på siden av dekket, eller merket med «left» og «right»

– Dekk med rotasjonsretning er designet slik at en bestemt rotasjonsretning gir det beste veigrepet og best drenering av vann og snø ut av mønsteret, opplyser Arne Larsen Island i Statens vegvesen til egne nettsider, og legger til:

– Vi ser av og til at også de som får dekkene montert på dekkhotell eller verksted får dekkene montert feil vei. Så selv om du kjøper denne tjenesten, er det ingen garanti for at jobben blir gjort korrekt.

Sørg derfor for at venstrehjulene monteres på venstre side av bilen hver gang og at høyrehjulene monteres på høyre side.

Les også: Skade på bil som følge av hull i veien? Dette svarer Statens vegvesen om erstatning

Annonse:


Dekkene kan slites ulikt frem og bak

Du bør også vurdere å bytte venstre forhjul med venstre bakhjul og høyre forhjul med høyre bakhjul før hver sesong. Dette fordi dekkene på drivhjulene ofte slites raskere enn de andre dekkene.

På siden av dekket vil det være en pil som viser hvilken vei dekket skal rulle, hvis du har dekk med rotasjonsbestemt mønster. Dette dekket skal rulle mot høyre i bildet. Foto: Simen Narjord/ Statens vegvesen

Forutsetningen er selvsagt at dekkene står på riktig side i utgangspunktet.

Hvis du bruker piggdekk er det viktig at dekket roterer samme vei hele sin levetid, uansett om de er retningsbestemte eller ikke.

Så dersom dekket stod montert på høyre side i fjor, skal det også stå på høyre side i år, 

– Grunnen til det er at piggene setter seg i fartsretningen. Hvis dekket roterer andre vegen vil piggene løsne mye tidligere, sier Island.

Les også: Fra nyttår må alle beboere i borettslag og sameier være med å betale for elbilladere