– Dette har vært en svært økonomisk gunstig avtale, sier Finn Halvorsen, direktør forvaltning og bærekraft i Höegh Eiendom.
I en tid hvor mange har bekymret seg for strømprisene, er situasjonen en annen for leietakerne hos Höegh Eiendom. Selskapet har gjennom flere år fulgt en strategi om å kjøpe inn strømposisjoner til fastpris, og det har vist seg å være god butikk.
– De siste åtte-ni månedene har det vært enormt fokus på strømpris, med priser opp til både 200 og 300 øre per kilowattime. I 2021 og for hele 2022 har vi en fastpris på rundt 30 øre per kilowattime, noe som kommer alle kundene våre til gode, forteller Finn Halvorsen, Höegh Eiendoms direktør for forvaltning og bærekraft.
Med fastprisavtale på strøm, ønsker Höegh Eiendom å gi kundene forutsigbarhet, samtidig som de hver dag jobber med å redusere forbruket. Tilbakemeldingene fra kundene har vært svært positive, og selskapet kan legge bak seg nok et år med reduksjon i energiforbruket.
– For oss er det viktig å redusere strømforbruket i alle våre eiendommer. Målet er å komme under 125 kilowattimer per kvadratmeter i hele porteføljen innen 2025. For å lykkes med dette, er det viktig at vi har et godt team på drift, samt egne energi- og miljørådgivere som kontinuerlig leter etter tiltak og muligheter og tar initiativ, sier Halvorsen.
Tenker langsiktig
Höegh Eiendom kjøper inn markedsposisjoner på strøm for flere år av gangen. På den måten blir det enklere for kundene å få oversikt over hvilke utgifter de har i vente når de budsjetterer.
– Forbruket styrer man jo selv, men vi kan alltid fortelle kundene hva prisen per kilowattime blir for neste år.
Gjennom to år med mye hjemmekontor, har Höegh Eiendom også hjulpet kundene med strømbesparelser på andre måter.
– I en periode hvor bare halvparten av kundene våre har vært på kontoret, har vi sammen sett etter løsninger for å redusere strømbruken. Vi har gått i dialog med alle leietakerne, og blant annet sett på mulighetene for å bruke færre rom eller redusere luftmengden i ventilasjonsanleggene. Sammen har vi spart penger og redusert unødvendig forbruk. Dette tenker vi er både god kundebehandling og bærekraft, forteller Halvorsen.