Før skattemeldingen blir tilgjengelig for 4,9 millioner personer torsdag 4. april, går Skatteetaten ut og advarer mot potensielle svindlere. Etaten gir deg samtidig seks tips for å unngå å bli lurt.
Annonse:
Hvert år når skattemeldingen og skatteoppgjøret kommer, oversvømmes folk med eposter og SMS’er som utgir seg for å være fra Skatteetaten eller kemneren, med løfter om tilgodehavender og utbetalinger.
Nå går Skatteetaten ut i en pressemelding og advarer om at den aldri ber noen klikke på lenker i epost eller etterspør bank- eller kredittkortopplysninger.
I 2018 registrerte Skatteetaten hele elleve bølger av såkalt phishing, med etaten som påstått avsender.
Phishing foregår gjennom eposter eller tekstmeldinger som forsøker å lure mottakerne til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som senere kan brukes for å svindle mottakeren.
– Det er et økende omfang på phishing, men heldigvis er bevisstnivået, skepsisen og kompetansen i befolkningen generelt noe forbedret. Likevel er det mange nok som går på til at det fortsatt er attraktivt for svindlerne, sier direktør for sikkerhetsavdelingen i Skatteetaten, Svein Mobakken.
Les også: Vær beredt: Torsdag kommer skattemeldingen
Din identitet på nett er gull verdt
Skatteetaten anmelder de groveste svindelforsøkene som har Skatteetaten som avsender, men først og fremst er det mottakerne som må være observante.
– Ikke la deg lure, din identitet på nett er gull verdt. Skatteetaten sender aldri epost med lenker som du skal klikke på. Vi ber heller aldri om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via SMS eller epost, og all kommunikasjon med Skatteetaten foregår innlogget på våre hjemmesider eller i Altinn, sier Mobakken.
Han ber publikum om hjelp til å følge med på svindelforsøkene.
– Det er til stor hjelp at publikum melder fra til oss når de tror de har mottatt falske eposter eller SMS. Så vil Skatteetaten bruke sosiale medier og andre kanaler til å advare, når vi ser at det er svindelforsøk på gang.
Les også: Skattekalender for 2019: Her er alle de viktigste datoene
Seks tips for å unngå å bli lurt
Her følger Skatteetatens tips til hva du kan gjøre for å forhindre å bli lurt:
- Se nøye på eposter du får. Ta en kritisk vurdering av den og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig. Sunn skepsis er aldri feil.
- Sammenlign epostadressen med tidligere ekte eposter. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å herme.
- Vær særlig oppmerksom hvis du i en epost blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder.
- Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk og skriv selv inn internettadresser i nettleseren.
- Spesielt på mobil kan det være fristende og klikke på en lenke i farten, ikke gjør det.
- Er du i tvil, dobbeltsjekk med den riktige avsender på for eksempel Skatteetaten.no eller ta en telefon til 80 08 00 00.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Slik blir den nye skattemeldingen
Glem forbrukslån! Du kan låne gratis av staten
Skatteetaten lanserer nå en ny tjeneste for nybakte foreldre