Flere kunder i delstaten Michigan i USA får de neste ukene levert pizza fra en selvkjørende Ford Fusion Hybrid.
Annonse:
Sammen med pizzakjeden Domino’s Pizza starter Ford Motor Company et forskningsprosjekt for å finne ut hvilken rolle selvkjørende biler kan spille i utlevering av mat.
Det går frem av en pressemelding fra sistnevnte selskap.
– Det viktigste i første omgang er å lære mer om de siste 15 meterne av leveringsfasen. Hvordan reagerer kundene når de må hente maten i en selvkjørende bil utenfor huset, i stedet for å få pizzaen på døren, uttaler Sherif Marakby i Ford Motor Company.
Han er ansvarlig for selvkjørende biler og elektrifisering i selskapet og mener at det er viktig å forstå hvordan automatisering vil endre kundeopplevelsen.
– For å få denne kunnskapen vil vi også fremover inngå partnerskap med selskaper som er spesialister på frakt av både mennesker og varer. Spesielt i byene er folks preferanser i ferd med å endre seg. Mange foretrekker å dele transport, fremfor å eie. Stadig flere kjøper også mat på nett. Det øker etterspørselen etter leveringsalternativer, sier Marakby.
Bilene i testprosjektet vil ha noen bak rattet for å observere at alt går som det skal og for å eventuelt ta over styringen hvis det skulle bli nødvendig, skriver nettstedet Techcrunch.com.
Les også: Åtte av ti vil ha prikkbelastning for mobilbruk bak rattet
Tilpasser teknologien for å øke kundetilfredsheten
Ford anslår at det globale markedet for hjemlevering av mat vil øke fra dagens 13 milliarder dollar til hele 39 milliarder dollar (mer enn 300 milliarder norske kroner) i løpet av de neste fem årene.
– Vi tror at bruken av selvkjørende teknologi kan spille en viktig rolle for å øke veksten i markedet for hjemkjøring av mat. Domino’s er ledende på å bruke teknologi for å sørge for at mer enn en milliard pizzaer hvert år kommer hjem til kundene. Dette er en perfekt partner for å finne ut hvordan denne teknologien kan anvendes og tilpasses brukernes forventninger, sier Marakby.
I forskningsprosjektet skal det observeres hvordan kundene reagerer og handler når en selvkjørende bil kommer med pizzaen de har bestilt.
Vil de være villig til å gå ut til bilen som står på siden av veien, eller forventer de at bilen skal komme inn på gårdsplassen?
Dette, og en rekke andre små og store faktorer, skal undersøkes for å komme frem til hva som må gjøres for at kunden skal sitte igjen med en god kundeopplevelse.
– Å skape en fremtid med selvkjørende biler krever langt mer enn bare å ha teknologien på plass. Vi må hele tiden ha fokus på kundeopplevelsen så teknologien kan gjøre folks liv bedre, sier Marakby.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Dette risikerer du ved å kjøre forbi andre i høyrefeltet
Disse bilene topper prestisjetung kundetilfredshetsundersøkelse
Nå mister du bompengerabatten ved forskuddsbetaling
Elbil-eier ble fakturert 3000 kroner av bomveiselskap
Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier