Oslo-kinoene er nok en gang blitt nødt til å stenge, men kinokioskene har godteri og brus som må selges. For å slippe å kaste varene, har de havnet i Too Good To Go-appen.
For å hindre koronasmitte, har nå Oslo kommune store begrensninger i kultur- og fritidstilbudet.
Det innebærer blant annet at alle kinoene er stengt for publikum igjen.
Nordisk Film (NF), som driver 21 små og store kinohus rundt i Norge, har derfor valgt å selge kino-godteriet sitt i Oslo og Asker via appen Too Good To Go før det går ut på dato og må kastes.
– Det har vært enormt populært, og varene er blitt utsolgt med én gang de annonseres i appen. Det er jo hyggelig oppi det hele. Kinosjefene, som bare er på jobb én dag i uka nå, har tatt imot Too Good To Go-brukerne, sier regionssjef Jannik Wahlberg i NF Kino i en pressemelding.
– Det kan hende vi lager et lignende opplegg i andre nedstengte kommuner også. Vi går i alle fall i gang i Tønsberg, i tillegg til Oslo. Det er bedre at varene kommer til nytte enn at vi må kvitte oss med dem. Også vi er opptatt av bærekraft. Ikke minst får folk godis til en bra pris, sier Wahlberg videre.
Hun opplyser dessuten at de kan tenke seg å fortsette samarbeidet når kinoene åpner igjen, for å unngå godterisvinn.
Les også: Skattekalender for 2021: Her er de viktigste datoene
Saken fortsetter under annonsen:
Bidrar gjerne til å redusere matsvinnet
Ann-Kristin Raknes Pfründer, daglig leder i Too Good To Go, sier de er glade for å kunne tilby en løsning.
– Situasjonen for kinoene, restaurantene og flere andre aktører er utrolig trist. Samtidig vil vi ikke at varer skal kastes, og erfaringen er at det fungerer godt å selge gjennom oss. NF Kino skal ha ros for å forebygge svinn, midt i en veldig vanskelig tid. Vi håper situasjonen bedrer seg snart og gleder oss til å gå på kino igjen, sier hun i meldingen.
Pfründer sier at de gjerne også stiller appen til disposisjon for andre aktører som opplever at de sitter på mat, drikke eller godteri som lett kan ende som svinn nå som mye er stengt.
– Man pakker ned varene i poser og annonserer dem i appen til én tredjedel av fullpris. Vi har mange brukere nå – 1,3 millioner totalt på landsbasis – og det er rekordstor aktivitet om dagen. Torsdag 4. mars ble det satt dagsrekord, med 6885 solgte poser med overskuddsmat på én dag, sier Pfründer, som forklarer at mye av det som reddes gjennom appen er dagligvarer, bakervarer og kioskprodukter.
– Men vi samarbeider også med noen matprodusenter og leverandører. Nortura solgte for eksempel 40.000 porsjoner med overskuddsvarer gjennom oss i fjor, blant annet for å unngå at produkter som egentlig skulle til restaurant- og hotellmarkedet måtte kastes, sier Pfründer.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Her skal Vinmonopolet åpne nye butikker i 2021
Så mye billigere ble snus, brus, alkohol og godteri fra nyttår
Om lag 90.000 får nå til sammen 260 millioner kroner for å betale høye strømregninger
Forsker har avdekket hvilken bud-taktikk som lønner seg når du skal kjøpe bolig