Se opp for svindel-SMS i sommer!

telefon mobil Illustrasjonsbilde. Foto: Pixabay.

I likhet med mange andre selskaper opplever Kredinor en bølge av SMS-meldinger som sendes ut i vårt navn. Meldingene inneholder stort sett krav om små beløp og oppfordring om å betale i løpet av kort tid, via en falsk lenke. Vi oppfordrer alle til å la være å klikke på lenken i slike SMS-er.

– Nå i ferietiden vil vi oppfordre folk til å være ekstra på vakt om det kommer mistenkelige SMS-meldinger, ikke klikk på lenker – og gi for all del ikke fra deg personlig informasjon, sier Ingjerd Grenne Thurmer, som er Markeds- og kommunikasjonssjef i Kredinor.

Flere tusen personer har siden nyttår mottatt SMS-er fra avsendere som utgir seg for å være Kredinor. Vi leverte tidlig en anmeldelse til politiet. Så langt har de ikke funnet de som står bak.

– Disse svindel-SMSene har kommet med ulike varianter lenker, de fleste på kvelden og inn mot helgen, med lave beløp og kort betalingsfrist. Dette er kun ment for å stresse folk, sier Thurmer.

Dessverre er det noen som tror det er et reelt krav og handler ut fra dette på meldingene. De klikker på lenken, legger igjen personlig informasjon og kan dermed bli svindlet. For å unngå dette har vi samlet informasjon om hva du bør være oppmerksom på for ikke å bli svindlet.

Slik unngår du å bli svindlet i sommer

  • Får du en SMS fra Kredinor som er uventet, dvs. du vet du har betalt regningene dine og forventer ikke noe krav, så er det sannsynligvis et forsøk på svindel i vårt navn.
  • Sjekk om du har et krav på kredinor.no, Se status i din sak eller på Min side, på kredinor.no. Hvis du har en sak hos Kredinor, finner du den ved å logge inn på Min side med BankID via kredinor.no, under oversikt over saker. Hvis det ikke ligger noe krav på Min side, tyder det på at SMS-en du har mottatt er en svindel-SMS.
  • Se på avsenderen av SMS-en. Hvis den er fra et utenlandsk nummer, men teksten er på norsk, er det et tydelig varselsignal. Samtidig kan avsenderen stå som tekst, gjerne som en kjent organisasjon, bedrift eller Kredinor. Derfor er det ikke helt enkelt å avsløre en svindler basert på avsendernavn. Det har også hendt at SMS sendes fra navngitte personer, som viser seg å være utsatt for svindel fra en tredjepart, som har brukt personens mobilnummer.
  • Se opp for kryptiske lenker. Svindlere som sender ut såkalt SMiShing, bruker ofte URL-forkortere som for eksempel bit.ly eller goo.gl. På den måten kan de skjule at lenken går til et helt annet nettsted. Mange svindel-SMS sendes også med lenker som har Kredinor i navnet, satt sammen med noe annet, for eksempel minKredinorinkasso.org
  • Bruk kritisk sans. Hvis magefølelsen din sier at det er noe som ikke stemmer med SMS-en, er det lurt å undersøke nærmere. Er det åpenbare skrivefeil i SMS-en? Er det noe rart med avsendernavnet eller måten URL-en er utformet? Er innholdet for godt til å være sant, blir du oppfordret til å bryte sikkerhetsrutiner eller handle raskt? Vår klare henstilling er: Ikke gi fra deg personlig informasjon som personnummer, kortinformasjon, og sett meldingen.

Hva gjør du om du har oppgitt personlig informasjon gjennom svindel-SMS?

Har du klikket på en lenke i en svindel-SMS og oppgitt personlig informasjon som for eksempel fødselsnummer eller bank- eller kredittkortnummer? Ta kontakt med kortutsteder og banken din for å få sikret tilganger og sperret kort, da det er en risiko for at noen kan misbruke informasjonen. Kredinor ser alvorlig på slike hendelser og anmelder dem til politiet. Dessverre er det vanskelig for politiet og finne de som står bak.