Det ble totalt brukt 95.000 tonn salt på norske riksveier i vintersesongen 2019/2020. Det er en nedgang på 16 prosent fra året før, hvor det ble brukt 113.000 tonn.
Riktig saltbruk er viktig for fremkommeligheten og trafikksikkerheten på veiene, men er ødeleggende for både kjøretøy og miljøet.
Mens noen områder hadde en økning i saltbruken forrige vinter, som midt og nord, hadde andre områder en nedgang, som øst, vest og sør. Totalt var det en nedgang på landsbasis på 18.000 tonn.
– Det samlede nasjonale bildet viser en nedgang, og vi er fornøyde med en utvikling hvor saltbruken reduseres, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen drift og vedlikehold, i en pressemelding.
Vegvesenet har i flere år hatt fokus på å få ned saltbruken. Dette både av miljøhensyn, men også for å redusere egne kostnader og rustskader på infrastruktur og kjøretøy.
Det blir derfor nå stilt strengere krav til dokumentasjon ved bruk av salt. Entreprenørene får dessuten ikke lenger betalt per tonn sand og salt som strøs på veinettet, men en godtgjørelse per minutt de har strødd sand eller salt.
– En endring av oppgjørsform til godtgjøring per minutt er et viktig tiltak for å kunne oppnå et mer optimalt saltforbruk, sier Laksforsmo.
Alle driftskontrakter med oppstart etter høsten 2018 har denne oppgjørsformen. En driftskontrakt har vanligvis en varighet på fem år, så det er fortsatt aktive kontrakter som har mengdeoppgjør per tonn.
– I løpet av de neste årene vil de siste driftskontraktene være byttet ut. Effektiv bruk av ny teknologi til datafangst vil hjelpe driftsentreprenørene våre å ha et bevisst forhold til bruken av salt i vinterdriften, sier Laksforsmo.
Les også: Ny tjeneste lar deg se hele eierhistorikken på bilen
Annonse (saken fortsetter under):
Været avgjør behovet for salt
Været er den aller viktigste faktoren som påvirker saltbruken. Det avgjør både hvor mye og hvordan saltet brukes.
En del av årsaken til at saltbruken har økt på 2000-tallet er at klimaet er endret. Det er flere overgangsperioder med temperatur rundt null grader.
– Når det veksler rundt null og vi har væromslag bruker vi salt for å hindre tilfrysing av veier som er våte og for å hindre rimfrost. Det er fornuftig, men det øker bruken av salt. Et annet moment er at det saltes på flere veistrekninger enn før. Det er økende mengde tungtransport og krav til bar vei på hovedveinettet med høy trafikk, sier Laksforsmo.
Mengden sand som er brukt økte fra 176.000 tonn vinteren 2018/2019 til 185.000 tonn forrige vinter.
Det er også en økning i antall brøytekilometer fra 7,65 millioner kilometer vinteren 2018/2019 til 9,22 millioner kilometer forrige vinter.
Dette skyldes en tøff og lang vinter i deler av landet, spesielt i nord.
Samlet riksveilengde i Norge i 2018 er cirka 10.400 km, eller 1040 mil, ifølge Store Norske leksikon.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Fra nyttår må alle beboere i borettslag og sameier være med å betale for elbilladere
Derfor reserverer nå bankene et beløp på kontoen din før du får fylle drivstoff
Foreslår at alle nye boliger og fritidsboliger må bygges ladeklare