Du må tørre å skrive en søknad der du skiller deg ut, mener Emely Elisabeth Wiland i Manpower.
Emely Elisabeth Wiland er innholdsprodusent i Manpower, og jobber med utforming av stillingsannonser og rekruttering. Å skille seg ut i mengden sier hun er viktig for å fange bedriftenes oppmerksomhet.
– Mange har en oppfatning av at man må skrive veldig formelt og bruke standarduttrykk som «viser til stillingsutlysningen». Si det heller med egne ord og bruk et språk som er naturlig for deg! Ikke bli anonym og ikke vær redd for å vise din historie.
Ikke søk på alt
Det viktigste søkere bør tenke på, mener Wiland, er å søke på en jobb man har lyst på.
– Finn en stilling som treffer deg. Når du leser en annonse er det beste hvis du sitter igjen med en følelse av at «her hører jeg hjemme». Det er viktig å finne den riktige jobben for deg, den som gir deg mening, sier Wiland.
Samtidig må man være realistisk, mener hun. Selv om man ikke får den perfekte jobben med én gang, betyr ikke det at man ikke kan få den senere.
– Spesielt unge og nyutdannede må reflektere over hva de kan få til med den bakgrunnen de har. Første jobb kan ofte være et springbrett som lar deg hoppe videre til drømmejobben.
CV er viktigst
Når man har funnet en jobb man har lyst til å søke på, bør første steg være å skrive en god CV, sier Wiland.
– CV er desidert viktigst. Dersom du ikke har de viktigste kvalifikasjonene, så blir du heller ikke vurdert.
Hun mener man bør unngå en CV som bare ramser opp tidligere jobberfaringer.
– En CV skal være et salgsdokument, der du argumenterer for at du er den rette kandidaten til jobben. Derfor bør du heller ikke sende lik CV til alle. Forskjellige jobber krever forskjellige kvalifikasjoner.
I tillegg må du sjekke av det stillingsannonsen ber deg levere.
– Ber de om vitnemål og attester, så legg det ved. Hvis de ikke spør etter søknadsbrev, så kan man vurdere å legge til en liten profiltekst i CVen, forteller Wiland.
Unngå klipp-og-lim
Du bør også skrive et skreddersydd søknadsbrev. Wiland har lest over tusen søknader, og kan lett se hvor mye innsats søkeren har lagt ned.
– Jeg ser med en gang hvis søknaden er et resultat av klipp-og-lim-funksjon. Da skinner ikke motivasjonen til søkeren gjennom, noe som kan være avgjørende for om kandidaten går videre i prosessen eller ikke.
Stillingsannonser kan også være generiske. For å treffe mål kan man hente informasjon om bedriften og jobben fra andre kilder.
– Mange kan absolutt bli flinkere til å skrive stillingsannonser. Er det ikke mye å hente fra stillingsannonsen, så besøk hjemmesider eller sosiale medier for å få et bedre inntrykk av virksomhetens miljø og kultur.
Uansett er det viktig å lese stillingsannonsen nøye, flere ganger.
– En godt skrevet stillingsannonse forteller ikke bare hvilke kvalifikasjoner bedriften ser etter i kandidaten, men avslører også hvordan bedriftskulturen er og hvilken samfunnsviktig rolle eller bidrag de har.
Du må ikke oppfylle alle kravene
Mange lar seg skremme av høye krav til erfaring eller utdanning. Man må ikke nødvendigvis oppfylle absolutt alle kravene i en stillingsannonse, forsikrer Wiland.
– Tenk på det som en ønskeliste fra bedriften – man kan ikke alltid få alt man ønsker seg. Noen ganger har også kandidaten kompetanse som bedriften ikke selv er klar over at de trenger, og som ikke nevnes i stillingsannonsen.
Det viktigste er å anerkjenne sine egne kvalifikasjoner og egenskaper.
– Spør deg selv om du tror du har forutsetninger for å lykkes i jobben. Hvis svaret er ja, har du lite å tape på å søke. Ta sjansen, så er det opp til bedriften å bedømme om du er kvalifisert eller ikke. Kanskje ender du opp med å få drømmejobben.
Her oppsummerer hun sine fem beste tips:
- Les stillingsannonsen nøye – igjen og igjen. Forstå hva bedriften ser etter.
- Se på CV og jobbsøknad som et innsalg. Veien til drømmejobben starter med å søke, og overbevise bedriften om at du er riktig kandidat. Ikke gi opp!
- Ikke bli anonym. Våg å vise deg frem – vis hvem du er og del din historie.
- Skriv med et naturlig språk. Unngå klisjéer og standardfraser.
- Fremhev motivasjonen din for jobben og hva du tilfører stillingen av verdi.