For første gang har over halvparten av den voksne befolkningen kjøpt brukte klær. Hele 54 prosent oppgir at de har kjøpt brukte klær og dette er en økning på 9 prosentpoeng fra 2019. Økningen er størst blant kvinner i aldersgruppen 30-49 år. Faktisk kjøper hver enkelt av oss i snitt 23,5 plagg i året ifølge en forskningsrapport fra SIFO, og vi ser at det er en positiv utvikling i å tenke gjenbruk da flere av disse plaggene er brukte.
Bruktmarkedsundersøkelsen vår viser at i nettopp dennne aldersgruppen, sier 17 prosent at minst fire av de ti siste kleskjøpene var brukte plagg. Hovedårsaken som oppgis for å velge brukt, er at det er billigere og at det er bedre for miljøet å handle brukte klær. At plaggene er unike er også viktig for en tredjedel av de spurte, forteller direktør og bruktekspert på FINN torget Kathrine Opshaug Bakke.
– Dette er gode nyheter for miljøet og det viser at folk er mer bevisst på å tenke brukt før nytt. FINN torget er mer besøkt enn noen gang før og vi ser historisk høye tall på både antall annonser og antall besøk på Torget i år. Kategorien med klær har ca 200 000 daglige besøk, forteller Opshaug Bakke.
Bruktmarkedsundersøkelsen til FINN viser i år at to av tre nordmenn mener de har blitt mer opptatt av bærekraftig produksjon og å ta miljøhensyn enn for noen få år siden. Når det gjelder hvordan vi faktisk skal leve mer miljøvennlig, så er mer bærekraftig bruk av klær og tekstiler det viktigste for oss, tillegg til mer bevissthet rundt strøm og energibruk, viser Opinions forbruker og bærekraftsundersøkelse. Våre resultater er i tråd med dette da kun 21 prosent av befolkningen i Norge oppgir at de kjøper klær månedlig eller oftere i dag. Dette er en nedgang på hele 11 prosentpoeng fra 2019.
Vi vet at kvinner handler klær oftere enn menn, og i familiesegmentet i årets undersøkelse ser vi at 3 av 4 kvinner handler inn klær til hele familien. Samtidig viser undersøkelsen at kjøpsfrekvensen har blitt redusert betydelig de siste tre årene. Fordi kvinner også har blitt mer bevisste på gjenbruk av klær, fører dette både til en betydelig nedgang i kjøp av klær til barn, og at barneklærne som kjøpes oftere er brukte plagg.
– Vi kjøper klær sjeldnere enn før og den store nedgangen i kjøpsfrekvens av nye klær er en god nyhet for miljøet. I tillegg viser undersøkelsen at nesten en tredjedel av oss sjekker bruktmarkedet før vi eventuelt kjøper noe nytt og flere enn tidligere vurderer å handle brukt, forteller Opshaug Bakke.
Unges holdning til bruktkjøp
1 av 5 unge mellom 16-26 år sier at de foretrekker å kjøpe brukte klær fordi de er opptatt av pris og gjenbruk, resten foretrekker å handle nytt. Av de som svarer nei på om de foretrekker å kjøpe brukte klær, svarer de fleste at årsaken er at det er vanskelig å finne ting de trenger, og at det ikke føles like trygt som å kjøpe nytt. De unge handler oftest i bruktbutikker, men også på FINN og andre nettsteder, og det er jentene som leder an også blant de unge.
– Hele 64 prosent av de spurte under 30 år opplyser at har handlet brukte klær en eller flere ganger og det er flest jenter som har gjort dette – guttene sitter fortsatt litt på gjerdet. Vi har likevel troen på de unge da tallene viser at 6 av 10 handler brukte klær på FINN, sier Opshaug Bakke.
Det finnes også ulike holdninger geografisk til kjøp av brukte klær, uavhengig av alder. Oslo-befolkningen er klart mest positiv, mens befolkningen i Sør-Norge er mest skeptiske til kjøp av brukte klær, viser undersøkelsen. Selv om mange handler på FINN, kan en viktig faktor være at det er bedre tilgang på butikker og loppemarkeder som selger brukt i Oslo og andre store byer.