Bruken av Coopay har fått et kraftig løft under pandemien, og betalingstjenesten har over en halv million brukere. 1 av 4 Coopmedlemmer betaler nå med mobilen. Siden Coop, som første dagligvareaktør i Norge, lanserte sin egen mobilbetalingsløsning Coopay i 2019, har bruken steget jevnt og trutt. Nå har over en halv million nordmenn tatt appen i bruk og antallet transaksjoner har passert 31 millioner.
12 prosent av omsetningen fra Coop medlemmene ble betalte med mobilen i fjor, det er en økning på hele 75 prosent fra 2020. Fra pandemien startet i mars 2020 har bruken av Coopay økt med nesten 290 prosent.
– Det er fantastisk å se at såpass mange kunder har tatt betalingsappen i bruk og at mange bruker den svært hyppig. Målet var å gjøre handleopplevelsen enklere og mer effektiv, ved blant annet å gjøre det mulig å dra på handletur ved kun å ha med mobilen. Stadig flere oppdager dette og vi jubler over å ha passert en magisk grense på en halv million brukere, sier Kristian Bjørseth, leder Finansielle tjenester & ID i Coop Norge.
I overkant av 150.000 nordmenn hadde tatt Coopay i bruk da samfunnet stengte ned i mars 2020. Skjerpede smittevernstiltak ga et kraftig løft for interessen. Nå er det registrert 540.000 brukere.
– Vi så en kraftig økning i antallet brukere i ukene etter nedstengningen, da dette for mange var den tryggeste betalingsmetoden. Deretter stabiliserte veksten seg og antallet har økt jevnt gjennom hele pandemien, sier Bjørseth.
Om lag halvparten av brukerne er kunder under 40 år og flest i de største byene. Flest kjøp skjer i Coops lavpriskjede Extra, der de også registrer den høyeste andelen Coopay-betalinger av den totale medlemsomsetningen blant Coops kjeder.
– Coopay brukes hyppig av kundene i alle våre kjedekonsepter og vi ser at mobilbetaling appellerer til kunder i alle aldre og i alle deler av landet. Det bekrefter at vi har utviklet en enkel og effektiv løsning.