Reiseoperatør vil skåne deg for «håndkle-mafian»

Illustrasjonsfoto: Pixabay

Noe av det som irriterer oss mest på ferie, er hotellgjester som holder av solsenger uten å bruke dem. I sommer kan du slippe dette irritasjonsmomentet.

Thomas Cook Group, som inkluderer blant annet reiseoperatøren Ving, lanserer i år en tjeneste hvor du kan bestille favoritt-solsengen allerede før du reiser på ferie.

Tjenesten blir tilgjengelig fra slutten av februar, og vil i første omgang testes ut på to utvalgte hotell; Sunprime Atlantic View på Gran Canaria og Sentido Buganvilla Hotel & Spa på Fuerteventura.

Sommeren 2018 kommer 30 hotell i Thomas Cook Group til å tilby dette, melder selskapsgruppen.

– Vi ønsker å tilby gjestene våre skreddersydde løsninger som gjør det lett å ha en god ferie. Å kunne forhåndsbestille solseng er ett eksempel på dette, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff, i en pressemelding.

Les også: Nettsteder skrur opp prisen når nordmenn bestiller ferie

Slik vil det fungere

Seks dager før avreise får gjester som har bestilt en reise til de aktuelle hotellene et tilbud via mail om å forhåndsbestille solseng.

En oversikt over bassengområdet viser da hvilke solsenger som er mulig å forhåndsbestille, og et kompass gjør det mulig å se når på døgnet de aktuelle sengene har sol og skygge.

Om lag 10-20 prosent av hotellets solsenger kommer til å være mulig å bestille på forhånd. Prisen er 25 euro per seng, eller rundt 240 kroner, uavhengig av hvor lenge du skal være på hotellet.

– Øvrige solsenger finnes som vanlig tilgjengelig uten avgift, og det vil ikke være slik at man må bestille en seng for å ligge ved bassenget. Dette er bare en ekstra tjeneste for de som ønsker å være garantert en spesifikk plass, forteller Røhr-Staff.

Les også: Mange blir svindlet når de leier feriebolig på Kanariøyene

Følger etter Tui

Thomas Cook Group er ikke først ute med å prøve og løse dette problemet.

I fjor sommer begynte reiseoperatøren Tui med egne håndklesjefer på enkelte av sine hoteller.

Disse fikk som oppgave å sørge for at gjester ikke reserverer seg en plass i solen ved å legge fra seg håndkle eller andre gjenstander på solsengen.

Annonse:

Det betyr blant annet at alle ubrukte handklær blir fjernet klokken ni hver morgen på utvalgte Family Life-hoteller.

Året før der igjen, i 2016, prøvde de med et annet påfunn:

– Da sendte vi ut en SMS til kunder på et hotell der vi ba dem om å vise hensyn til andre gjester ved å ikke reservere solsenger som ikke skulle brukes med det første. Vi fikk positiv respons og et voldsomt engasjement – kundene kjempeglade! Jeg er ikke så overrasket, for jeg irriterer meg over det der selv også, sa Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i Tui, til VG i fjor.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Advarer mot populær billettportal

Feriebudsjettet til nordmenn er kraftig redusert de siste to årene

Valutafelle lurer nordmenn på ferie for én milliard kroner

Forbrukerrådet: Kun åtte av 45 solkremer får godkjent

Stor test: Her er kortene som gir deg størst rabatt på drivstoff