I 2015 ble det kjent at Volkswagen (VW) hadde jukset med utslippene fra mange av sine dieselbiler, og nå er det duket for et massesøksmål mot bilgiganten.
Annonse:
Det tyske forbrukerrådet, Verbraucherzentrale Bundesverband (VZBV), planlegger sak mot Volkswagen.
I den forbindelse inviterer det nå norske bilkjøpere som er berørt av dieselsaken til å delta i et gruppesøksmål, og fristen for å melde seg på er satt til 31. desember.
– Er du en av bileierne som ønsker å kreve kompensasjon av Volkswagen på grunn av dieselsaken, så bør du klage innen nyttår, sier Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog, til Forbrukerrådets nettsider.
Hele 140.959 forbrukere i Norge ble rammet av dieselsaken, i tillegg til 23.777 firmabiler.
Saken mot VW er ventet å starte opp i 2019 og kan ta opptil to år.
– Først skal domstolen vurdere om Volkswagen har skyld, eller om det finnes et annet grunnlag for ansvar. Etter det vil VZBV på vegne av saksøkerne fremme et krav om kompensasjon for bilkjøperne, og så søker du individuelt om pengene, sier Høst.
Les også: Dette er «bensinkortene» som gir størst rabatt i Norge og utlandet
Slik går du frem
Det er biler merkene Volkswagen, Audi, Seat eller Skoda med dieselmotor EA 189 som er omfattet av jukset.
På nettsidene til det tyske forbrukerrådet finner du et registreringsskjema du kan fylle ut om du vil delta i søksmålet. Dette må fylles ut på tysk.
– Vi har oversatt skjemaet til norsk for veiledning, men du må fylle det ut på tysk. Det er gratis å registrere seg, og du trenger ingen advokathjelp. Du trenger ikke å legge frem beviser. Du kan også delta uavhengig av om du har mottatt en software-oppdatering eller ikke, kan Høst fortelle.
– Ved siden av å fylle ut navn og adresse i skjemaet, bør du skrive hvorfor du mener du har rett på pengene, samt bilens registreringsnummer og modell. Du trenger ikke å fylle ut beløp. Det er ikke obligatorisk. Du kan sende inn kravet ved å bruke linken øverst i hjørnet på skjemaet, legger hun til.
Hva er så risikoen ved å delta, tenker du kanskje.
– I denne saken er det ingen ekstrakostnader om det blir vinn eller tap, men dommen vil være bindende for alle som har deltatt. Det vil si at du ikke vil ha mulighet til å saksøke Volkswagen for samme feil igjen i framtiden, opplyser Høst.
Forbrukerrådet er ikke en part i det tyske gruppesøksmålet, men kan informere om selve rettsprosessen og besvare spørsmål om hvordan den vil foregå.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
På nyåret kommer nye regler for EU-kontroll
11 grep du kan gjøre før nyttår for å redusere skatten
Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller
Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning
Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut