Tek-selskaper dominerer eToros liste over de mest eide aksjene i slutten av Q1 i 2022, til tross for at sektoren er truet av økende rentenivåer og markedsuro.
Hvert kvartal deler den verdensomspennende plattformen eToro hvilke aksjer som er mest eid og populære blant sine 24,8 millioner kunder. Teknologiaksjer utgjør brorparten av de ti mest eide aksjene på plattformen både globalt og i Norge i årets første kvartal.
– Teknologiaksjer har vært blant de hardest rammede i 2022, med NASDAQ som opplever korreksjoner og mange store selskaper i trøbbel. Det er flere grunner til det. Den mest åpenbare er krigen i Ukraina, som har slått luften ut av markedene. Men en faktor som kanskje er enda viktigere for teknologisektoren er det faktum at store økonomier, og USA spesielt, har startet å øke rentene for første gang på mange år, sier eToros globale markedsstrateg Ben Laidler.
Privatinvestorer holder seg til teknologiaksjer til tross for at sektoren er blant de hardest rammede av markedsuroen den siste tiden. Data fra eToro viser at ni av de ti mest populære aksjene blant brukerne av tjenesten i slutten av første kvartal globalt var teknologiaksjer. I Norge er åtte av de ti mest populære aksjene teknologiaksjer.
– Mens sektoren har vaklet i det siste, har den teknologitunge NASDAQ-indeksen økt mer enn 12 % siden midten av mars, noe som kan bety at den nylige korreksjonen er forbigående, sier markedsstrategen.
Elbilaksjer dominerer
eToros data viser at elbilprodusentene Tesla og deres kinesiske rival Nio forblir de mest populære aksjene på plattformen, slik de var for ett år siden. Dette kan indikere at investorene ser et langsiktig potensial i sektoren. Antallet investorer som eier Tesla-aksjer har økt med 14 % mellom Q4 2021 og Q1 2022, mens det er en økning på 10 % i antallet som eier Nio-aksjer i samme tidsperiode i Norge. De sammenliknbare tallene globalt er henholdsvis 12 % for Tesla og 6 % for Nio.
– Tek-aksjer er kjernen i mange investorers langsiktige strategi. Veksten i åpne posisjoner i noen av disse aksjene i en vanskelig handelsperiode kan indikere at investorer utnytter volatiliteten, og ønsker å «buy the dip» og kjøpe seg inn i gode selskaper til en lav pris, legger Laidler til.
Nordmenn har apetitt for «meme-aksjer»
Blant topp ti i Norge finner vi to «meme-aksjer» på henholdsvis åttende og niende plass. «Meme-aksjer» ble et internettfenomen under pandemien, og aksjene viser seg å være populære fremdeles. Gamestop og AMC Entertainment var de eneste aksjene blant de ti mest populære i Norge som ikke er teknologiaksjer. Gamestop-aksjen har gjort et byks på børsen med over 40 % den siste måneden. Aksjeprisen har økt ytterligere etter at selskapet annonserte en aksjesplitt forrige uke.
På fjerde og femte plass finner vi Apple (10 % økning Q122 mot Q421) og Amazon (14 % økning Q122 mot Q421), til tross for at begge selskapene har opplevd et aksjeprisfall på omtrent 2 % siden årsskiftet.
Moderselskapet til Facebook, Meta Platforms (59 % økning Q122 mot Q421) hoppet tre plasser og ble den sjette mest populære aksjen på plattformen i Norge, til tross for at aksjen har falt mer enn 33 % de siste tre månedene.