For å bygge en vei til 264 millioner kroner i Telemark skal det kreves inn 396 millioner kroner i bompenger. Hver tredje krone, det vil si 132 millioner kroner, går til administrasjon og renter.
Over sommeren skal det bygges tre kilometer med ny riksvei langs Seljordsvannet i Telemark til 264 millioner kroner, som skal finansieres med bompenger.
Bilistene må imidlertid ut med 396 millioner kroner før veistrekningen er ferdig betalt, skriver magasinet Motor.
Dette kommer av at innkrevingskostnader og finansieringskostnader på hhv 46 og 86 millioner kroner kommer i tillegg til selve byggekostnadene.
132 millioner kroner, eller hver tredje krone som skal kreves inn i bompenger, går dermed til administrasjon og renter.
Prosjektet ble vedtatt i Stortinget i november i fjor kun mot partiet Rødts ene stemme.
Annonse:
– Jeg har ikke reflektert over regnestykket. Men det virker merkelig, sier Halfdan Haugan (Ap), ordfører i Seljord, til Motor.
På spørsmål om han synes det er fornuftig å bruke 132 millioner kroner av bompengeinntektene til innkreving og renter, svarer han blankt nei.
På landsbasis er gjennomsnittet noe lavere, men fortsatt forholdsvis høyt.
I 2017 forsvant nemlig nesten 20 prosent av bompengeinntektene på totalt 10,2 milliarder kroner til bompengeadministrasjon og renter, ifølge Motor.
Finanskostnadene utgjorde 1,2 milliarder kroner, mens driftskostnadene utgjorde 800 millioner kroner.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Dette skjer om alle bomstasjonene i Norge blir fjernet med oljepenger
Et flertall på Stortinget ønsker nå å utrede veiprising som et alternativ til bompenger
Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning
Fra 29. april blir det nye regler for kjøp og salg av bil
Disse kortene gir størst rabatt på drivstoff i Norge og utlandet