En helt ny podkast skal lære elever på videregående om skatt, velferd og et trygt arbeidsliv.Hovedorganisasjonene i arbeidslivet og Skatteetaten står bak når det nå serveres en helt ny podkast rettet mot elever i videregående skoler. Du finner de første episodene på ulike strømmetjenester.
Spleiselaget Podkast er tjue minutters episoder, hvor ungdommene skal lære om skatt, arbeidsliv, velferd og demokrati på en lettfattelig og underholdende måte. Podkastene kommer i tillegg til et etablert undervisningsopplegg, som har vært svært populært i en årrekke.
– Spleiselaget er et gratis undervisningsopplegg for elever på videregående skole som når rundt 40.000 elever hvert år. Nå utvides tilbudet med podkaster, opplyser Marta Johanne Gjengedal, divisjonsdirektør i Skatteetaten og leder for paraplyorganisasjonen SMSØ (Samarbeid mot svart økonomi).
Podkasten bygger på undervisningsopplegget Spleiselaget, utviklet i samarbeid mellom Skatteetaten, YS, LO, NHO, KS, Virke og Unio gjennom SMSØ.
Podkastene blir tilgjengelig på strømmetjenester og nettsiden Spleiselaget.no
Skal skape samfunnsentusiaster
De fire første episodene handler om demokratiets utfordringer, robotisering, forskjellene på norsk og amerikansk helsevesen og hvorfor vi betaler skatt.
– Målet er å fortelle om aktuelle temaer på en informativ og underholdende måte, og gjøre elevene i stand til selv å diskutere etterpå. Det langsiktige målet er å skape entusiasme for samfunnet vi lever i, forklarer Gjengedal.
Det er i tillegg utarbeidet refleksjonsoppgaver til hver episode på Spleiselaget.no. Disse kan lærere bruke som inngang til diskusjoner.
Økonomisk selvhjelp
Lærere rundt om i landet har bedt om temaer og undervisningsopplegg om privatøkonomi. Derfor lanserer vi samtidig videopodkasten Spleiselaget Voksenpoeng. I løpet av tre minutter forklares ulike begreper som vil være nyttige for ungdommenes livsmestring og møter med livet etter skolegang.
– Voksenpoeng skal fungere som dypdykk i temaer vi vet ungdom ønsker å forstå – fra gjeld til skattekort. Disse blir tilgjengelige som lydproduksjoner i strømmetjenester og som videoer på nettsider og sosiale medier, sier Gjengedal.