Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det i 2020 var 115.000 barn i Norge som vokste opp i familier med vedvarende lavinntekt. Det er en tredobling siden 2003. Hva betyr dette for barnas utvikling? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe disse familiene?
Å leve i økonomisk knapphet er både skamfullt og stressende, spesialt for familier med barn i skole og barnehage. Linn Skrede Sandberg i Kirkens bymisjon på Stovner i Oslo treffer i sitt arbeid ofte på familier som lever under fattigdomsgrensa. Det preger barna på mange måter og kan få store konsekvenser, forteller hun.
— Barna vi snakker med i vårt arbeid forteller at de føler seg utenfor og annerledes. De har sjelden mat med seg på skolen. Noen spiser aldri frokost eller har ikke mat i kjøleskapet. De er bekymret for om regningene hjemme blir betalt. De er bekymret for om de må selge huset eller flytte. En av jentene har fortalt at familien har flyttet 26 ganger og at det vanskelig å slå seg til ro der hun er, sier Linn.
Et politisk ansvar
Selv om Linn og Kirkens bymisjon har mange gode tilbud som familier kan benytte seg av, gjør det ikke noe med selve problemet.
— Vi må løfte familiene og barna ut av fattigdommen, og det er et politisk ansvar, sier hun.
Hva kan vi gjøre?
Henrik Zachrisson er psykolog og professor ved Institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo. Her leder han et prosjekt som forsker på årsakene til at fattigdom og levekår har negative konsekvenser for barns utvikling. I tillegg sitter han i et nytt regjeringsoppnevnt utvalg som skal foreslå tiltak for å redusere konsekvenser av barnefattigdom.
Sammen med Ingvild Stjernen Tisløv, universitetslektor ved Psykologisk institutt på Universitetet i Oslo, gjester han tredje episode av «Det virker!».
Sammen svarer de på spørsmål som:
- Hvor mange lever under «fattigdomsgrensa» i Norge i dag?
- Hva er egentlig denne «fattigdomsgrensa»?
- Hva er årsakene til at fattigdom og ulikhet øker i Norge?
- Hvilke konsekvenser har fattigdom og sosial ulikhet for barns utvikling?
- Hva kan vi gjøre på et politisk og strukturelt nivå for å hjelpe disse familiene?
- Hva kan vi, som enkeltindivider og foreldre, gjøre for å hjelpe?
Podkasten er produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering og er finansiert av Forskningsrådet.