I sommer skal mange nordmenn på norgesferie og de fleste av oss velger bilen som fremkomstmiddel. Med litt planlegging kan du spare mye i bom- og fergeutgifter.
Alle som kjører sør for Tromsø må regne med utgifter til bompenger og ferger.
Det varierer riktignok en del utfra hvilken vei du velger, selv på hovedveiene.
– En del ferieruter langs hovedveiene og inn og ut av de store byene byr på betydelige utgifter til bom og ferger. Men det kan du unngå om du tenker litt alternativt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.
Eksempelvis koster turen mellom Oslo og Trondheim 150 kroner mindre tur-retur med en dieselbil om du velger Østerdalen fremfor Gudbrandsdalen. Og velger du riksvei 9 fremfor E39 tur-retur Bergen – Kristiansand, slipper du med en drøy 500-lapp mindre i bompenge- og fergeutgifter.
– Det kan være enda mer å spare om du velger å kjøre mer utenfor allfarvei. Med god planlegging og litt bedre tid til selve reisen, kan bom- og fergekostnadene dine bli betydelig lavere, sier Sødal, og stiller samtidig et åpent spørsmål:
– Kanskje er det en god idé å la selve bilturen bli en viktig del av ferien? Rett og slett at reisen blir målet i stedet for at man skal komme raskest mulig frem til ett feriemål.
Les også: Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet
Vestlandskysten er spesielt dyr å kjøre
Den mest kostbare kjøreruta i Norge er om du reiser fra Stavanger langs hele vestlandskysten til Trondheim.
Da må du ut med rett over 1800 kroner til bompenger og ferger tur-retur, og har du ikke Autopass-brikke må du betale enda mer.
– Om lag halvparten av denne kostnaden er på strekningen mellom Stavanger og Bergen, sier Sødal.
Ønsker du å sjekke alternative ruter for en reise, er reiseplanlegger.no fra NAF et alternativ.
Sødal tipser om at bompengekalkulator.no gir god oversikt over prisene for både bompenger og ferger langs den ruten du velger.
Annonse:
Her er prisene inkludert 20 prosent Autopass-rabatt for utvalgte strekninger tur-retur (både bompenger og fergekostnader er med i summen, men ikke andre kostnader):
Oslo-Trondheim E6 og Rv 3 (Østerdalen)
Dieselbil: 320,80 kr
Elbil: 11,20 kr
Oslo-Trondheim E6 (Gudbrandsdalen)
Dieselbil: 557,60 kr
Elbil: 11,20
Oslo-Kristiansand
Dieselbil: 285,60 kr
Elbil: 68,80 kr
Oslo-Bergen Rv7 (Hardangervidda)
Dieselbil: 584,80 kr
Elbil: 208 kr
Oslo-Bergen E16 (Over Hemsedal)
Dieselbil: 280,80 kr
Elbil: 56 kr
Oslo-Stavanger (E134 og FV45)
Dieselbil: 192,80 kr
Elbil: 78,40 kr
Oslo-Stavanger (E18 via Kristiansand)
Dieselbil: 333,60 kr
Elbil: 87,20 kr
Oslo-Ålesund (E6 og E136)
Dieselbil: 606,80 kr
Elbil: 12 kr
Bergen-Ålesund (E39)
Dieselbil: 527,60 kr
Elbil: 158,80 kr
Bergen – Trondheim (E39 langs hele vestlandskysten)
Dieselbil: 929,60 kr
Elbil: 318,80 kr
Bergen – Trondheim (E16 til Sel i Gudbrandsdalen, så E6 videre)
Dieselbil: 160 kr
Elbil: 44 kr
Bergen-Kristiansand (E39)
Dieselbil: 902,20 kr
Elbil: 423,20 kr
Bergen-Kristiansand (Rv 9)
Dieselbil: 368 kr
Elbil: 185,60 kr
Stavanger-Ålesund (E39)
Dieselbil: 1400,20 kr
Elbil: 572,80 kr
Stavanger-Ålesund (E134 og E39)
Dieselbil: 1176,80 kr
Elbil: 355 kr
Stavanger-Trondheim (E39 langs vestlandskysten)
Dieselbil: 1802,20 kr
Elbil: 732,80 kr
Stavanger-Kristiansand (E39)
Dieselbil: 48 kr
Elbil: 18,40 kr
Trondheim-Bodø
Dieselbil: 432 kr
Elbil: 32 kr
Trondheim-Kristiansand (via Østerdalen og Oslo)
Diesel: 571,20 kr
Elbil: 72,80 kr
Trondheim-Kristiansand (via Gudbrandsdalen og Oslo)
Diesel: 808 kr
Elbil: 72,80 kr
Trondheim-Tromsø
Dieselbil: 803,20 kr
Elbil: 144 kr
Tromsø-Bodø
Dieselbil: 508,80 kr
Elbil: 176 kr
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Troms og Finnmark får nå ladenettverk for elbil
Derfor er prisen på bensin og diesel nå nede på ti-tallet enkelte steder
Autoindex 2020: Disse bilene topper den prestisjetunge kundetilfredshetsundersøkelsen