Nytt støttetilbud fra Enova: Kjøp elvarebil og få opptil 50.000 kroner

LANSERER NYTT STØTTETILBUD: Enova gir nå bedriftsmarkedet investeringsstøtte ved kjøp av elektriske varebiler. Foto: Norsk elbilforening

Enova vil ha næringslivet over på elektriske varebiler, og gir derfor nå bedrifter opptil 50.000 kroner i klimarabatt ved kjøp av elektrisk varebil. I tillegg kan det gis støtte på 5000 kroner for lader.

– Elvarebiler er billigere i drift enn fossilbiler, men mange bedrifter vegrer seg fra å ta steget, dels fordi disse varebilene er dyrere i innkjøp, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova, i en pressemelding.

For selv om engangsavgiften på varebiler er lav, fungerer ikke momsfritaket som et incentiv for bedriftsmarkedet.

– Ved å tilby støtte til kjøp av elektriske varebiler og tilhørende lader, håper vi å sette fart på elektrifiseringen av denne delen av næringstransporten, sier Nakstad.

Dette er noe Norsk elbilforening applauderer.

– Støtteordningen er etterlengtet, og helt nødvendig for at vi skal nå Stortingets mål om at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025. Norge er verdensmester på elbil, det må også omfatte varebiler, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, i en kommentar.

Annonse:


Tilbudet fra Enova har faste støttesatser basert på bilens motorytelse.

Mens små elektriske varebiler med en motorkraft på under 80 hestekrefter får 15.000 kroner i støtte, og mellomstore elvarebiler får 25.000 i støtte, tilbyr Enova 50.000 kroner til bedrifter som anskaffer elvarebiler med større motorkraft enn 120 hestekrefter.

Les også: Ny rapport: Elektrifisering kan spare hver husholdning for 8000 kroner i året

Må søke støtte før anskaffelse

Administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad. Foto: Enova

– Vi har hatt god dialog med representanter fra både bruker- og leverandørsiden i utviklingen av tilbudet, og har opplevd stor interesse i markedet siden ordningen ble varslet i juni, sier Nakstad, og legger til:

– Hvor godt vi lykkes avhenger naturligvis også av leveringsdyktigheten til forhandlerne, men vi har tro på at tilbudet vil fremskynde utviklingen i bruk av elektriske kjøretøy hos alt fra mindre håndverkerbedrifter til transportører med store flåter.

Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av bilen, og det må være en hel-elektrisk varebil klasse 2 med tillatt totalvekt under 4250 kg.

Bedriftene må søke om støtte før de kjøper bilen, men søknadsprosessen er automatisert og under normale forhold vil søkerne få svar innen få minutter.

I tillegg til støtte til selve kjøretøyet, kan bedriftene kan også få støtte til én lader per elvarebil.

Her gir Enova et fast beløp på 5000 kroner per lader.

Les også: Nå blir førerkortet digitalt

Nullutslippsfondet ruller ut nye løsninger

Støtten til elvarebil inngår i Nullutslippsfondet som ble lansert tidligere i sommer. Dette er en samling støttetilbud som skal kutte utslipp i næringstransporten gjennom en effektiv utrulling av nullutslippsløsninger.

– Elbilrevolusjonen i Norge har vist hva som er mulig å gjøre på kort tid, nå er tiden kommet også for elvarebilene, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) i en uttalelse.

– Skal vi redusere klimagassutslippene våre må vi ta denne utviklingen videre til varebilene, og etter hvert også lastebilene. Med denne enkle ordningen for elvarebiler har vi nå fått på plass et virkemiddel som gjør neste steg mulig, legger han til.

Det er satt av en milliard kroner ut 2020 til Nullutslippsfondet.

– Med dette styrker vi satsingen på utrulling av nye løsninger i transportnæringen. Det nye tilbudet til elvarebil er et eksempel på akkurat det. Samtidig holder vi trykket oppe på våre øvrige satsinger i transportsektoren, altså teknologiutvikling og infrastruktur for alternative drivstoff, sier Nakstad i Enova.

Hittil i år utgjør elektriske varebiler kun fem prosent av nybilsalget av varebiler, mot 44 prosent i personbilmarkedet, ifølge Norsk elbilforening.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Nå blir det 16.000 kroner i «vrakpant» på over 400.000 biler

Dette skjer om alle bomstasjonene i Norge blir fjernet med oljepenger

Måten du bremser på kan gi deg ekstra stor verkstedregning

Disse «bensinkortene» gir størst rabatt i Norge og utlandet

Fra 29. april blir det nye regler for kjøp og salg av bil