Både TV-aksjonen og Vipps satte nye rekorder under TV-aksjonen søndag. – Tusen, tusen takk til alle som har gjort en innsats og bidratt, sier leder for TV-aksjonen, Vibecke Østby.
Rekorder ble satt på løpende bånd under TV-aksjonen søndag. 260 millioner innsamlede kroner er ny totalrekord for verdens største dugnad, men også Vipps slo tidligere toppnoteringer. 117 millioner kroner som ble vippset og 452 000 betalinger er nye rekorder. Det er også snittbeløpet på 452 kroner per Vipps-donasjon.
– Takk til bøssebærerne
Årets TV-aksjon gikk til Leger Uten Grensers arbeid for å gi livreddende helsehjelp og medisiner til mennesker som trenger det mest. Den foreløpige opptellingen viser at den humanitære hjelpeorganisasjonen har fått inn over 260 millioner kroner for sitt arbeid med å redde liv, hvorav 117 millioner ble gitt med Vipps.
– Tusen takk til alle som har bidratt i årets innsamlingsaksjon. Takk til alle 7000 frivillige som har organisert en enestående aksjon for sitt lokalmiljø. En ekstra stor takk går til alle bøssebærere som brukte søndagen til å gå en livsviktig tur for Leger Uten Grenser, og til alle folk og bedrifter som har vippset eller gitt penger på andre måter, sier leder for TV-aksjonen, Vibecke Østby.
Mange rekorder
I Vipps sin fylkesoversikt troner Agder på topp for snittbeløp per Vipps-betaling med 284 kroner. Viken samlet inn mest penger med over 26 millioner kroner og stod også for den største enkeltsummen som ble vippset med 30 500 kroner
Generalsekretær Lindis Hurum i Leger Uten Grenser understreker at selv om TV-sendingen er avsluttet, så er det fortsatt mulig å støtte årets aksjon ved å vippse til 2133.
– Hvis du ikke fikk gitt i går, og har råd og mulighet til å gi, er vi veldig takknemlige for alle store og små bidrag. Pengene som samles inn bidrar til å forebygge epidemier og behandle mennesker som rammes av sykdommer i Bangladesh, Den sentralafrikanske republikk, Den demokratiske republikken Kongo og Sierra Leone, sier Hurum.
– Og så må jeg få takke alle som allerede har gitt. Givergleden som vi har sett i det norske folk gjør at vi kan redde liv i noen av verdens fattigste land.
Vipps-sjef Rune Garborg forteller at han er ydmyk overfor giverglede som bor i befolkningen.
– Vipps bidrar til at det blir så enkelt som mulig å gi. Samtidig befinner vi oss i en veldig spesiell tid. Folk har dårligere råd og er mer påpasselige med hvordan de bruker pengene sine. Det at så mange støtter TV-aksjonen sier noe om hvor rause nordmenn er, hvor sterkt forhold nordmenn har til TV-aksjonen og om Leger Uten Grenser sin unike posisjon i befolkningen, sier Garborg.