En fersk undersøkelse viser at to av fem nordmenn opplever at deres personlige økonomi er blitt dårligere det siste året. Og det er dagligvareprisene som har størst innvirkning.
En undersøkelse gjort av analysebyrået YouGov for dagligvarekjeden Holdbart viser at 42 prosent av den norske befolkningen opplever å ha fått dårligere økonomi det siste året. Ekstra dramatisk er det for barnefamilier, hvor mer enn halvparten svarer at økonomien har blitt verre.
Det er særlig dagligvareprisene som påvirker økonomien, viser undersøkelsen. 37 prosent av de spurte svarer at dette har størst innvirkning, mens 23 prosent svarer økt boligrente.
– Det er ingen tvil om at stadig flere opplever en svakere økonomi. I tillegg er dagligvareinnkjøpene en viktig del av en husholdnings utgifter, og dette merkes i tider som dette. Siden Holdbart er et konsept som gir kundene langt lavere priser enn de fleste er vant til, har vi merket at stadig flere finner veien til oss, sier Trond Laeng som er en av gründerne bak Holdbart.
Sterk økning i kundegrunnlaget
Holdbart-butikkene kjøper inn og selger varer som av ulike grunner ikke kan selges av de store dagligvarekjedene. Det kan dreie seg om varer som med endret pakningsdesign eller kort holdbarhet. Disse varene kan selges til sterkt reduserte priser.
Ikke sjelden kan det dreie seg om mer enn halv pris av utsalgspris i vanlige dagligvareforretninger. I løpet av første halvår fant mer enn én million kunder veien til Holdbarts butikker Det siste året har kjeden opplevd stor pågang fra stadig flere kundegrupper, og kjeden opplever sterk vekst i både antall kunder og i hvor mye folk handler. Hittil i år har omsetningen har økt med 16% i sammenliknbare butikker. Det er vesentlig høyere enn resten av dagligvarebransjen.
– Vi ser en tydelig endring i kundegruppene og handlemønstrene. Vi har en mye mer sammensatt kundegruppe i dag enn for bare ett år siden, med kunder fra alle deler av samfunnet. Å handle fornuftig og smart har blitt viktigere for flere. I tillegg handler de som besøker oss mer enn tidligere, sier Laeng.
Dagligvarer for dyrt for mange
Undersøkelsen viser også at det generelle inntrykket hos norske forbrukere er at dagligvarer i Norge er for dyrt. Hele fire av fem mener i stor grad at dagligvarer i Norge er for dyrt. I tillegg svarer to av tre at de er opptatt av å redusere kostnader til mat og andre dagligvarer.
– Det meste tyder vel på at vi må regne med at den økonomiske situasjonen blir enda litt tøffere før den blir bedre. Dersom man skal peke på noe positivt som kan komme ut av det, er det skaper flere fornuftige forbruksvaner, og at flere velger å handle smartere, avslutter Laeng.