Ny tjeneste fra Skatteetaten skal gjøre det enklere og raskere å endre navn

Nå skal det bli enklere og raskere å bytte navn. Det å venne seg til en ny signatur, kan da bli den største utfordringen ved et navnebytte. Illustrasjonsbilde: Pixabay

Skatteetaten er i ferd med å utvikle en ny tjeneste for navnendringer. Denne skal gjøre det både enklere og raskere å endre navn, og er i mange tilfeller helt uten manuell saksbehandling.

– Som en del av Skatteetatens arbeid med å modernisere folkeregisteret, lanserer vi en ny innlogget tjeneste for å endre navn, sier Viveca Liodden, prosjektleder for modernisering av folkeregisteret i Skatteetaten, til Pengenytt.

Viveca Liodden, prosjektleder for modernisering av folkeregisteret i Skatteetaten. Foto: Skatteetaten

– Den nye tjenesten vil erstatte dagens Altinn-løsning. Innholdet er relativt likt den gamle løsningen, og lovverket knyttet til endring av navn er uendret. Derimot er tjenesten enklere og mer brukervennlig, med større grad av automatisering som vil gjøre saksbehandlingen raskere og mer effektiv, legger hun til.

– Hvor lang tid tar det å endre navn i dag, og hvor lang tid vil det ta med den nye tjenesten?

– I dag behandles alle navneendringer manuelt av saksbehandlere. Når Skatteetaten lanserer ny løsning for å endre navn, forventer vi at omtrent 75 prosent vil behandles helautomatisk, noe som betyr at vi kan gi borgeren umiddelbar tilbakemelding på søknaden. Dersom søknaden må gå til manuell saksbehandling vil man få beskjed om dette, svarer Liodden.

På Skatteetatens nettsider anslås det å ta rundt tre uker å behandle en søknad om navneendring i dag.

Les også: Fra 1. oktober får 26.500 husstander og 2400 bedrifter nytt postnummer

Mye mer brukervennlig tjeneste

På spørsmål om hva som konkret blir enklere, nevner prosjektlederen følgende:

– Det blir bedre brukerveiledning gjennom hjelpetekster og faglig støtte i løsningen, samt at tjenesten varsler dersom valgt navn ikke oppfyller krav i navneloven.

Annonse:


– Har det blitt satt en lanseringsdato?

– Prosjekt modernisering av Folkeregisteret, som utvikler den nye tjenesten for å endre navn, skal i første omgang pilotere tjenesten. Når vi gjennom piloten får verifisert at tjenesten fungerer slik vi ønsker, vil den lanseres. Planen er at den lanseres i oktober 2019, sier hun.

Ønsker du, eller noen du kjenner, å bytte, legge til eller fjerne et eller flere navn, kan du være med å teste ut den nye tjenesten før den lanseres.

Du kan da melde din interesse til denne epost-adressen, hvor du skriver hva du heter, ønsket navneendring, eventuelt navn på barn under 16 år og ønsket navnendring for dem, samt kontaktinformasjon.

Les også: Pensjonistforbundet vant fram med at pensjon ikke er stønad

Dette er reglene for navnendring

Regelverket for navneendring er slik at barn under 16 år må meldes av foreldre.

Er du over 16 år, kan du i utgangspunktet ikke endre navn mer en én gang hvert tiende år, men det finnes unntak:

  • du kan ta etternavnet til en ektefelle eller en samboer som du har bodd sammen med i minst to år, eller som du har barn sammen med.
  • du kan ta et etternavn som du har hatt tidligere.
  • du kan ta etternavnet til steforeldre, fosterforeldre eller adoptivforeldre.
  • du kan endre fornavnet tilbake til det fornavnet du hadde før du endret det.
  • du kan ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.

Dersom du endrer navn må du huske på å oppdatere legitimasjonen. Særlig viktig er det å få nytt pass før du skal ut å reise, minner Skatteetaten om.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Altinn-direktøren vil fjerne byråkratiet som etterlatte møter

Banktilbudet gjennom Posten avvikles

– Bytt bank hvis renten din nå går over 3 prosent

Den 31. juli forfalt den aller siste lisensfakturaen fra NRK

Du kan spare tusenlapper i gebyrer på å ta med riktig betalingskort til utlandet