Det er penger å spare på hurtiglading om du velger riktig. – Billigste ladeoperatør gir deg halv pris på ladingen sammenlignet med den dyreste, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF har tatt utgangspunkt en Volkswagen ID.Buzz, som ble testet i vinterens store elbiltest. Batteriet i den ble fylt opp med 57,5 kilowattimer (kWh) da den ble ladet fra 10 prosent til 80 prosent batteri. Kostnadsforskjellene mellom billigste og dyreste lading blir:
- Billigste hurtiglading (inntil 50 kW):
E.on 4 kr/kWh. Kostnad for lading av ID.Buzz 230 kr. - Dyreste hurtiglading (inntil 50 kW):
Mer drop-in 8,69 kr/kWh. Kostnad for lading av ID.Buzz 500 kr. - Billigste lynlading (150 kW og oppover):
Ishavsveien 4,25 kr. Kostnad for lading av ID.Buzz 244,40 kr.
Ishavsveien finnes bare helt nord i Norge. Billigst ellers er E.on med 5 kr/kWh. Kostnad ID.Buzz 287,50 kr. - Dyreste lynlading (150 kW og oppover):
Ionity drop-in med 8,99 kr/kWh. Kostnad for lading av ID.Buzz 517 kr.
– Det er viktig å ha et bevisst forhold til kostnadene for lading når du er på langtur. Du kan spare ved å velge rimeligste lader og det er også penger å spare ved å sjekke hvor du kan få rabattordninger med abonnement eller lignende, rådgir Sødal. – Vurderer du et abonnement er det viktig å regne inn abonnementskostnaden og tenke gjennom hvor mye du hurtiglader gjennom et år. Det er ikke sikkert det lønner seg om du hurtiglader elbilen lite, fortsetter han.
E.on er den ladeoperatøren som kommer best ut prismessig. Enn så lenge så har ikke de så mange ladestasjoner i Norge, men det er lurt å sjekke om de finnes der du har tenkt til å kjøre.
Også Tesla og Ishavsveien er også rimelige. Ishavsveien er ladenettverket i nord. Tesla-eiere har det billigste ladetilbudet, men prisene varierer mye både gjennom døgnet og hvor i landet ladeplassen ligger.
– Lading er en liten jungel. Selv om alle ladeoperatørene nå tar betalt for ladingen per kilowattime, er prisforskjellene store, sier Nils Sødal.