Huawei Norge gjennomførte nylig en undersøkelse for å blant annet kartlegge norske brukervaner og preferanser ved kjøp av nye teknologiske produkter, som PC. Undersøkelsen er gjennomført av analyseselskapet YouGov på vegne av Huawei Norge. Resultatene viser at Trønderne er villige til å punge ut mest ved kjøp av ny PC.
Da Huawei kom til det norske markedet for flere år siden var det telefonen som raskest ble kjent for Norske forbrukere. Siden oppstarten har porteføljen av produkter vokst i takt med forbrukernes behov, og teknologiselskapet tilbyr i dag et bredt utvalg av klokker, lydprodukter og PC-er. Men, hva er vi villige til å betale? Hvor godt kjenner vi til produktene vi kjøper? Og kan vi egentlig nok om teknologien vi kjøper eller vurderer?
Trøndere villige til å betale mest
Undersøkelsen inkluderte blant annet spørsmål om hvor prisnivået til forbrukeren ligger hvis de skal kjøpe en ny bærbar PC til seg selv, her svarer 15 % av Trøndere at de er villige til å betale mellom 12.000 og 16.000 NOK, hele 50 % mer enn Osloborgere som ligger på en klar andreplass. Trønderne, sammen med Oslo-borgere, topper også listen når det gjelder betalingsvillighet over 16.000 – omtrent dobbelt så mange sammenliknet med Innlandet/Viken og Vestlandet.
Skiller seg ut fra nordmenn flest på flere områder
For nordmenn flest er pris, levetid og kvalitet, og batterilevetid de viktigste egenskapene ved valg av ny bærbar PC. Kvinner er mest opptatt av levetid og kvalitet, størrelse og vekt, og design, form og farge, mens menn er noe mer opptatt av pris, tekniske egenskaper som batterilevetid, og gode basisfunksjoner. Undersøkelsen fremhever også ulikheter i brukervaner mellom aldersgrupper. I den yngre aldersgruppen (18-29 år) svarer 58% at pris er en viktig faktor ved kjøp av ny bærbar PC, mot 73% av respondentene i aldergruppen 60+ og 67% av nordmenn generelt.
Videre viser undersøkelsen også at den yngre overnevnte aldersgruppen er mer opptatt av at den bærbare PC-en er bærekraftig produsert, da 17% av aldersgruppen svarer at dette er viktig ved kjøp av PC, versus 9% av hele den norske befolkningen. Eldre aldersgrupper er derimot mer opptatt av at PC-en kommer fra en produsent eller et merke de foretrekker, der 13% av respondentene mellom 50-59 år svarer at dette er det viktigste kriteriet ved kjøp av ny PC. Til sammenlikning deler 3% i aldersgruppen 18-29 år og 8% av den generelle befolkningen samme oppfatning.
Trøndere skiller seg også ut ved å være minst opptatt av tekniske spesifikasjoner, levetid og kvalitet, men klart mest opptatt av at PC-en er brukervennlig og har gode basisfunksjoner. Ikke bare har Trøndere høyest betalingsvillighet i Norge, men de befinner seg også i gruppen av norske forbrukere som hyppigst går til innkjøp av elektroniske produkter som bærbar PC, nettbrett, mobiltelefon og liknende.
Store variasjoner på tvers av regioner, aldersgrupper og kjønn
Selv om pris har vist seg å være den viktigste faktoren ved kjøp av ny bærbar PC for nordmenn flest, viser undersøkelsen til varierende prissensitivitet på tvers av gruppene; regioner, aldersgrupper og kjønn. Hos den generelle befolkningen svarer 42% at sitt prisnivå ligger et sted mellom 2.000 og 6.000 NOK. Dette varierer basert på kjønn, der 48% av kvinner svarer at sitt prisnivå ligger mellom 2.000 og 6.000 NOK, mot 37% av menn. I prisklassen over, 6.000 NOK til 12.000 NOK, befinner 22% av kvinner seg mot 33% av menn. Dette viser undersøkelsen også for øvre prisklasser, der menn er villig til å betale mer for PC-er enn kvinner.
Blant de forskjellige aldersgruppene er det også store ulikheter på prisnivå, spesielt mellom de yngre og eldre. Her svarer 20% i aldersgruppen 18-29 år at deres prisnivå ligger mellom 12.000 og 16.000 NOK, mot 4% i aldersgruppen 60+ år. Prisnivået varierer også på tvers av regioner, der forbrukere fra Trøndelag/Nord-Norge ligger øverst i prisnivå 12.000 til 16.000 NOK, Osloborgere et sted mellom 6.000 og 12.000 NOK, og forbrukere fra Innlandet/Viken, Agder/Sør-Østlandet og Vestlandet mellom 2.000 og 6.000 NOK.
Videre viser undersøkelsen at tre av ti nordmenn kjenner til tekniske spesifikasjoner ved kjøp av ny PC. Også dette varierer basert på kjønn, der menn er mer kjent med tekniske egenskaper enn kvinner. Aldersgruppen 30-39 år er mest «tech savvy» blant respondentene, mens det er relativt likt på tvers av regioner. Etter pris er det dog tydelig at god kvalitet og batterilevetid trekkes frem som de viktigste kriteriene på tvers av gruppene. Denne viktigheten gjenspeiles også i Huawei sin produktkategori og har blitt trukket frem som gode egenskaper i tester av blant annet MateBook 14s, selskapets siste lansering på PC-fronten.
Slik er Trønderens forbrukervaner:
- 34% av Trøndere setter prisen som viktigste parameter, kun slått av forbrukere i Agder/Sør-Østlandet med 38 %. På landsbasis setter 67 % prisen som viktigste parameter, etterfulgt av levetid og kvalitet på 61 % og batterilevetid på 55 %.
- Trøndere har høyest betalingsvillighet ved kjøp av ny bærbar PC til seg selv, der 15 % svarer at de er villige til å betale mellom 12.000 og 16.000 NOK, til sammenligning svarer 10 % av Osloborgere og 6 % av forbrukere i Agder/Sør-Østlandet det samme.
-
På spørsmål om hvor ofte man kjøper elektroniske produkter, som bærbar PC, svarer 6% av Trøndere «hver tredje måned» mot 3 % på landsnivå.