Det selges russeutstyr for rundt 100 millioner hvert år, og én stor aktør har tjent mye penger på å ha dette markedet for seg selv. Nå vil Kristiansand-selskapet Printprofil utfordre monopolisten ved å selge utstyr til halv pris.
Printprofil, som selger logoprodukter til næringslivet, har tre ansatte og omsatte i fjor for vel syv millioner kroner, skriver Dagens Næringsliv.
Bak selskapet står brødrene Tom og Per Bjarne Tellefsen, og førstnevnte er klar på hvorfor de nå vil satse på et nytt segment:
– Det er så enkelt at min samboer har to døtre hvor den ene nylig var russ og den andre er russ til neste år. Så vi vet hva russeutstyret koster, sier Tom Tellefsen til DN.
– Samtidig vet jeg godt hvilke kalkyler dagens markedsleder opererer med, legger han til.
Tellefsen sikter da til R & U Holding, som eier selskapene Redress og Russeservice.
Les også: 17.200 elever på videregående skole kunne fått over 17 millioner kroner
Annonse:
Frykter ikke konkurransen
Brødreparet har fått hjelp av Terje Tharaldsen til å finne fabrikker i Kina som kan produsere varene.
– Det gjenstår selvfølgelig å se om vi klarer å utfordre dem. Men vi vet at pris betyr veldig mye for russen. Og vi inkluderer langt mer i vår pakke enn konkurrenten. I realiteten snakker vi om halv pris, mener Tharaldsen.
Markedsføringen vil i første omgang kun skje via sosiale medier og salget via nettsiden smartruss.no.
Ole Jørgen Smedsrud, som er majoritetseier i Redress og Russeservice, er ikke overrasket over at nye aktører forsøker seg.
– Sånn er det nesten hver eneste høst. Og det er flere enn smartruss.no som prøver seg nå. Men det er opp gjennom årene veldig få som har fortsatt i år to og tre, sier han.
Les også: 16 tips til en sunn studentøkonomi
Les også: Skoler tar opptil 1300 kroner for å kopiere vitnemålet
Les også: Flytte hjemmefra? Du kan være innboforsikret gjennom foreldrene dine
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook