I fjor handlet Nordmenn for 80 milliarder kroner på nett, noe som er en økning på nesten 17 prosent fra året før. Bortimot 60 prosent av dette var kjøp fra utenlandske nettsteder.
Helt frem til 2011 var andelen av netthandelen fra utenlandske nettsteder godt under 40 prosent, målt i verdi. I 2011 snudde det. Da var fordelingen så godt som 50-50.
I fjor handlet vi for 47,3 milliarder kroner fra utenlandske nettbutikker, og 33,1 fra norske. Altså en betydelig overvekt i favør utlandet.
I 2015 ble det gjort 130 millioner kjøp på nett med norske kort, noe som er en økning på 13 prosent fra 2014. Gjennomsnittsverdien på kjøpene var 619 kroner.
Det går frem av en fersk rapport fra Norges Bank.
Les også: Slik har kronen utviklet seg mot USD, GBP, JPY og EUR historisk
Artikkelen fortsetter under diagrammet.
Tradisjonelle butikker snart borte?
Varekjøp fra nettsteder tar over en stadig større del av de totale vare- og tjenestekjøpene. Diagrammet under viser at kjøp over Internett utgjorte 6,7 prosent av alle varekjøp med norske kort i fjor.
Målt i verdi utgjorde internettkjøpene 11,1 prosent av verdien av alle kortkjøpene.
Les også: Einars nettbutikk er kåret til Folkets Nettfavoritt 2016
Artikkelen fortsetter under diagrammet.
Vi drar også kortet stadig oftere når vi er i utlandet
Totalt ble norske betalingskort brukt 234 millioner ganger i utlandet i fjor. Da er både fysiske brukersteder og netthandel inkludert. 220 millioner transaksjoner var varekjøp, mens 15 millioner transaksjoner var kontantuttak.
Tallet på varekjøp økte med 7,8 prosent fra 2014 til 2015. Kontantuttakene i utlandet ble redusert med 8,8 prosent.
Også når vi ser bort fra kjøp på Internett, var det en sterk økning i bruk av norske betalingskort i utlandet. Tallet på varekjøp fra fysiske brukersteder i utlandet økte med 7,3 prosent fra 2014 til 2015, eller fra 129 til 139 millioner betalinger.
Les også: Dette er de mest populære reisemålene for bryllupsferien
Artikkelen fortsetter under diagrammet.
Handlet for 140 milliarder kroner i utlandet
Verdien av kortbruken i utlandet i 2015 summerte seg til 140 milliarder kroner, en vekst på 8,3 prosent fra 2014. Verdien av varekjøpene utgjorde 116 milliarder kroner, mens verdien av kontantuttakene utgjorde 24 milliarder kroner.
Den gjennomsnittlige størrelsen på kontantuttak i utlandet i 2015, tilsvarte verdien til 1644 norske kroner.
Den gjennomsnittlige størrelsen på varekjøp fra fysiske brukersteder i utlandet tilsvarte verdien til 497 norske kroner.
Les også: 250.000 nordmenn bruker utelukkende bankkontoret når de skal utføre banktjenester
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook