På sterkt trafikkerte ladeplasser må elbilister regne med å stå lenge og vente for å lade batteriet i påsken, tror Norges Automobil-Forbund (NAF). Her er tipsene til deg som ønsker en mest mulig smertefri kjøretur.
I påsken i fjor kom det et nyord inn i språket; ladekø.
Elbilister på sterkt trafikkerte ladeplasser måtte nemlig stå lenge og vente for å fylle opp batteriet.
– Det er ingen grunn til å tro at det blir bedre denne påsken, snarere tvert imot, uttaler Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, i en melding.
Siden påsken i fjor har det kommet over 70.000 nye elbiler på veiene, uten at lademulighetene har blitt bygget ut tilsvarende.
I en fersk rapport fra NAF anslår organisasjonen at det bare i år må bygges ut 1400 ladepunkter rundt om i landet, og at behovet de neste 6-7 årene er på 5000.
– Vi kan ikke ha en situasjon der folk opplever ladekø ofte. Da vil ikke folk bruke elbil, mener Camilla Ryste.
– Det er helt avgjørende at folk får lade raskt og lettvint underveis. Da må vi ha nok ladere og de må fungere, fortsetter hun.
Les også: Fra 29. april blir det nye regler for kjøp og salg av bil
Annonse:
Alle må bidra til at det går smidig
I påvente av at infrastrukturen blir tilpasset den stadig økende elbilandelen på norske veier, ber NAF alle hjelpe til med å påse at ladingen går unna så smidig som mulig.
– Før planla man kjøreturen for å unngå kø på veien. Med elbil må man også planlegge for å unngå kø på ladestasjonen, sier Ryste.
Hennes første råd er at du alltid skal starte turen hjemmefra med fullt batteri.
Må du lade underveis kan det lønne seg å kjøre på andre tidspunkter enn alle andre. Da slipper du kø både på veien og ladestasjonen.
– Når du lader og det er mange andre som skal det samme, er det viktig å ikke la bilen stå til lading unødig lenge. Det er viktig å ta hensyn til hverandre på ladestasjonen, oppfordrer Ryste.
Norsk elbilforening mener du bør avslutte ladingen når du har ladet opp til 80 prosent.
«De færreste vil ha behov for å fullade batteriet med de siste prosentene, det tar uforholdsmessig lang tid og blir ditto uforholdsmessig dyrere – og vil fort kunne skape unødige køer og frustrasjoner,» står det på Elbil.no.
Les også: Fra 1. juni kan bompasseringer uten brikke bli tre ganger så dyrt som med
Vil bli satt opp midlertidige ladestasjoner
Fremover vil det bli vanlig å finne midlertidige og mobile ladestasjoner, spesielt i forbindelse med festivaler og andre større arrangementer, tror Norsk elbilforening.
Slike ladestasjoner kan dessuten komme godt med under utfartshelger og ferier.
Denne påsken vil de første ladestasjonene av dette slaget dukke opp på tre ulike lokasjoner i Buskerud med stor tilstrømning av påsketurister, ifølge foreningen.
Disse blir å finne ved Skistua på Norefjell, på Medalen camping på Haglebu og på Tosseviksetra på Vikerfjell.
Det er Nettservice Ringerike som står bak de mobile ladestasjonene, og til Norsk elbilforening sier talsperson Joar Taraldsten Brunes følgende:
– Provisoriske ladere er ikke noe helt nytt, men etter det vi vet er det ingen i Norge som har levert en midlertidig ladeløsning i et fjellområde for å håndtere økt behov i en ferieperiode. Som regel er det ikke de beste muligheter for å lade til fjells, og derfor ønsker vi å teste ut konseptet nå.
Brunes forteller videre at de tidligere har levert provisoriske ladeanlegg til byggeplasser, men at dette er første gang prøver seg på påskefjellet.
– Å sy sammen løsninger som er enkle å håndtere og som samtidig ikke krever store investeringer for kunden, er hovedfokuset vårt, så nå er vi selvsagt spent på å se hvordan påskeladerne blir tatt imot av elbilistene der ute.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Dette risikerer du ved å kjøre forbi andre i høyrefeltet
Elbil-eier ble fakturert 3000 kroner av bomveiselskap
Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet
Dette er årets beste sommerdekk