Strømbransjen lanserer i dag sertifiseringsordningen Trygg strømhandel. Målet er at kunder som velger en sertifisert leverandør skal få en enkel, trygg og positiv kundeopplevelse.
Forbrukerrådet har i lengre tid uttalt at strømmarkedet flyter over av lureavtaler og hemmelige priser, og i oktober i fjor ble 29 strømselskaper klaget inn for ulovlige strømavtaler.
Derfor tok Energi Norge og Distriktsenergi initiativ i fjor vår til å innføre en frivillig sertifiseringsordning for strømleverandørene, og organisasjonene var da ærlig på at dette kom som en direkte følge av kritikken fra Forbrukerrådet.
I dag blir sertifiseringsordningen lansert, og den skal bestå av en rekke krav som strømleverandørene må tilfredsstille når det gjelder markedsføring og salg av strømprodukter, oppfølging av kundene, opplæring av egne ansatte osv.
– Målet er at Trygg strømhandel skal bli et kvalitetsstempel for selskapene som kundene vil se etter når de velger leverandør. Vi ønsker også at ordningen skal skape økt tillit til både strømmarkedet og den enkelte leverandør, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge i en pressemelding.
Sertifiseringen vil bli administrert og gjennomført av DNV GL (Det Norske Veritas), som har levert slike tjenester siden 1864.
Les også: Kraftprisen er tredoblet på fire uker, og i forrige uke ble det satt rekord i strømforbruket
Forbrukerrådet er avventende
Strømleverandører som ønsker å bli sertifisert, må dokumentere at de tilfredsstiller bestemte krav. I tillegg må selskapene bestå årlige revisjoner og uanmeldte stikkprøver.
– Bransjen har fått kritikk for å gi kundene mangelfull informasjon. Nå bretter vi opp ermene for at strømmarkedet skal bli enklere og tryggere. Vi mener dette er stort skritt i riktig retning, selv om det ikke nødvendigvis løser alle utfordringene, sier daglig leder Knut Lockert i Distriktsenergi i meldingen.
Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, var positiv til ideen i fjor.
– Bransjeorganisasjonen erkjenner med det at strømmarkedet ikke fungerer som det skal, og det er en viktig erkjennelse. Vi er glade for at Energi Norge nå innser utfordringene i strømmarkedet, uttalte hun da.
Direktøren i Forbrukerrådet var likevel skeptisk og avventende til en bransjestyrt sertifiseringsordning:
– Jeg tviler på at en slik ordning er nok, men forslaget åpner for dialog. Det beste hadde vært om NVE, Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet, Konkurransetilsynet og Energi Norge sammen kunne løse de utfordringene vi har i dag.
Les også: Ny analyse viser at nesten hver fjerde boligeier selger med tap
Dette er kravene til strømselskaper som vil bli sertifisert
Norge har over 100 strømleverandører, og de første sertifiserte leverandørene ventes å være på plass i løpet av våren.
Navnene vil bli kunngjort på nettsiden tryggstrømhandel.no og av selskapene selv.
Her er de viktigste kravene for å bli sertifisert:
- Strenge krav til salgsaktiviteter på telefon, sosiale medier, dørsalg, stand osv. (Gjelder også underleverandører som har direkte kontakt med kunden).
- Krav til kompetanse hos ansatte og gode prosesser for klagebehandling mm.
- Strømproduktene skal være enkle å skille fra hverandre ved markedsføring.
- Kunden skal kunne velge kanal for prisvarslinger – for eksempel SMS eller epost.
- Tydelig merking av kampanjetilbud og hva som skjer etter tilbudsperioden.
- Åpenhet om alle priselementer og varigheten på strømproduktene.
- Enkelt å bytte leverandør, og færre henvendelser om å komme tilbake.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Boligselger må trolig punge ut 100.000 kroner etter å ha oppgitt for lavt strømforbruk
Strømekspert om ny strømavtale til Coop-medlemmer: – Nesten for god til å være sann
Så mye må strømprisen øke for at solcellepanel på taket skal bli lønnsomt
SINTEF-forsker: Solstormer kan slå ut strømnettet vårt i flere år