Nå kan du sjekke hvor miljøbevisste elektronikk-kjøpene dine er i Klarnas app

klarna Elektronikkmerkene kan oppnå opptil fem merker for bevisste merkevarer – som sier noe om selskapet/merkevarens fokus på klima og miljø: Foto: Klarna.

Klarna lanserer et samarbeid med den internasjonale bærekraft-tech-plattformen Clarity AI som nå gir Klarna-kunder informasjon direkte i appen om hvor bra for klima og miljø deres elektronikk-kjøp egentlig er.

Med lanseringen av “merker for bevisste merkevarer” i appen, som mer enn 800 000 nordmenn allerede bruker månedlig, får Klarna-brukerne nå med et enkelt trykk tilgang til informasjon om et tech-merkevares klimagassutslipp, energibruk som hentes fra fornybare kilder og lignende. Dette er verdens første AI-drevne uavhengige vurdering av elektronikk-merkers miljøprestasjoner.

– Vi er svært fornøyde med å utvide vårt partnerskap med Klarna for å bidra til ytterligere åpenhet rundt disse nøkkeltallene for bærekraft. Vi mener at dette er informasjon som skal deles, og er svært glade for at Klarna vil bruke vår kunnskap om kunstig intelligens for å kunne gi forbrukerne som ønsker det, detaljert informasjon om dette, sier Angel Agudo, Board Director and Head of Product hos Clarity AI.

Mer enn 1 av 2 nordmenn ønsker bærekraftinformasjon om merker og produkter

Både i Norge og globalt ønsker kundene bærekraftinformasjon om hva merkevarene de handler gjør for å redusere klimaendringene, og hvor bærekraftig produktene er. Ifølge en undersøkelse Klarna har fått utført ønsker mer enn halvparten av nordmenn (56 %) bærekraftinformasjon om merkevaren. 55 prosent vil også ha informasjon om det enkelte produkt – som om det er produsert med bærekraftige materialer, CO2-avtrykk og lignende.

– Det er en rekke forskjellige dimensjoner som må til for å forsikre om at en bedrift er rett vei mot null utslipp. I tillegg til å redusere utslippene, er det også viktig at de har forpliktet seg til, og har en plan for, å redusere utslippene på en måte som står i forhold til størrelsen deres. Vi ønsker å gi forbrukerne informasjon om alle de forskjellige dimensjonene med denne merkeordningen, sier Agudo.

Ønsker å fremheve elektronikk-merkevarer som er miljøbevisste

I fjor lanserte Klarna en egen kolleksjon med mer bevisste merker for mote i Klarna-appen. Målet var å gi forbrukerne informasjon om klima og miljø for merkevarer innenfor klær- og sko-kategorien, slik at de kunne ta mer miljøbevisste valg. Med lanseringen av “merker for bevisste merkevarer» nå ønsker Klarna å fremheve merkevarer som har en miljøbevisst praksis innenfor elektronikk-kategorien – for å gi forbrukerne ytterligere informasjon for å ta informerte valg.