Fra 1. januar er det påbudt med ansvarsforsikring for alle elsparkesykler, ståhjulinger og lignende. I Norges største forsikringsselskap, Gjensidige, vil forsikringen koste 59 kroner måneden.
– Fra 7. november kan man forhåndsbestille forsikringen, og så starter den å gjelde fra 1. januar når påbudet trer i kraft, forteller kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.
I dag kan man helt lovlig kjøre sparkesykkel uten forsikring, og man vil være dekket av innboforsikringen dersom man forårsaker en skade som utløser erstatningsansvar. Fra årsskiftet vil innboforsikringene ikke lenger dekke slike skader. Derfor må man kjøpe ansvarsforsikring for å kunne kjøre elsparkesykkel, ståhjuling og lignende lovlig.
– Den obligatoriske ansvarsforsikringen dekker mye mer enn innboforsikringen gjorde. Derfor er det mest naturlig å ta dette ut av innboforsikringen, slik at de som trenger ansvarsforsikringen kan velge å kjøpe den, sier Rysstad.
Er det lov er det forsikret
På samme måte som ansvarsforsikring for bil vil elsparkesykkelforsikringen erstatte skader på mennesker og ting man kolliderer med, og på føreren av sparkesykkelen. Forsikringen vil gjelde for alle «lovlige brukere» av elsparkesykkelen. I praksis vil det si alle familiemedlemmer og venner som har fått lov til å bruke sykkelen.
– Hvis du derimot vurderer å stjele en elsparkesykkel etter 1. januar bør du huske på at du ikke vil være dekket av ansvarsforsikringen. Det betyr at forsikringsselskapet vil kreve at du erstatter alle skader selv, dersom du forårsaker en ulykke. Det samme gjelder for promillekjøring. Der må du nok også regne med at forsikringsselskapene vil være svært strenge, sier Rysstad.
Rysstad opplyser at forsikringen kun vil gjelde for kjøretøyer som er lovlige. Det betyr at elsparkesykler som kan gå fortere enn 20 kilometer i timen ikke vil kunne forsikres.
– Hvis makshastigheten er høyere enn det som er tillatt vil denne forsikringen ikke gjelde, og du må regne med å erstatte alle skader selv, sier Rysstad.
Han understreker også at forsikringen gjelder i Norge. Hvis du tar sykkelen med deg ut av landet bør du sjekke hvilke regler som gjelder der, både med tanke på bruk og forsikring.
Ikke kasko
Selv om det blir påbudt å ha ansvarsforsikring behøver folk flest ikke å tenke på kaskoforsikring for elsparkesykkelen.
– En kaskoforsikring erstatter skader på selve sykkelen, og denne forsikringen har du faktisk fortsatt som del av innboforsikringen, sier Rysstad.
På samme måte som med tråsykler vil du få erstatning både ved tyveri og uhellsskader på elsparkesykkelen.
- Forsikringen dekker ikke skader på passasjerer, fordi det ikke er lov å ha passasjer på små elektriske kjøretøy
- Med lovlige brukere menes personer over 12 år og som eventuelt har fått tillatelse til å låne av eier/forsikringstaker
- Hvis du stjeler en elsparkesykkel er du ikke en lovlig bruker
- Man kan ikke registrere elsparkesykler med høyere maksfart enn 20 km/t som moped, og forsikre dem