Det er sommer og vi er i høysesongen for hurtiglading på norske energistasjoner. Circle K har økt antall ladere og kapasiteten på sine ladere betydelig siden i fjor sommer, samtidig forenkler vi ladeopplevelsen og betalingen for elbilistene.
– Vipps er lastet ned av 4,3 millioner brukere i Norge og er en enkel, kjent og driftssikker betalingsløsning. Derfor er vi glade for å tilby det som en av flere løsninger som gjør det raskt og enkelt å lade hos oss, sier Anders Kleve Svela, Senior Manager E-mobility i Circle K.
Flertallet av Circle K-kunder velger å betale hurtiglading med ladeappen Circle K Charge som kom i ny og forenklet utgave i oktober 2022.
Kunder som ikke bruker app har muligheten til å bruke drop-in løsning ved å skanne en QR-kode og starte ladingen med kortbetaling. Nå blir det også mulig å bruke Vipps som betalingsalternativ slik at det går enda raskere å starte lading. Dette er et viktig tiltak for å redusere kø på ladestasjoner i sommer.
Enda enklere
En rekke andre tiltak vil gjøre det enklere å lade hos Circle K
- På laderne har man klistret opp nye instruksjoner for deg som lader for første gang og for deg som lader sjelden.
- Med ladeappen Circle K Charge kan du også lade i Sverige og Danmark. I tillegg kan du bruke ladeappen Elton hos oss. I begge appene kan du også se om laderne er ledige før du ankommer og følge med på ladeaktiviteten
- I tråd med nye lovkrav kommer betalingsterminaler på alle nye ladere bestilt etter første juli. På lang sikt har Circle K som ambisjon å tilby betalingsterminaler på alle ladere.
- Man bytter ut alle gamle 50 kW- ladere med moderne ladere som gir raskere, sikrere og bedre ladeopplevelse.
- Circle K jobber med flere andre forenklinger som vil korte ned tiden det tar å starte lading.
– Vi anbefaler at kundene bruker app til å finne ladere, sjekke ledig kapasitet og betale for lading. Da får de full oversikt over kostnader og historikk. Ved bruk av app kan man også melde seg inn i Circle K Extra og få laderabatt og andre gode fordeler,» forteller Anders Kleve Svela. «Men det er kundene selv som velger, og vi vil tilby de beste løsningene for alle. Vi jobber fortsatt med å utvikle Autocharge for automatisk start av lading, men fordi vi må ha løsninger som fungerer med mange bilprodusenter og ikke bare én, tar det ennå noe tid før vi er i gang for alvor,»
Lurt å planlegge
De travleste ladedagene langs norske veier er søndager og mandager i juli, spesielt søndagene i uke 28 og 29 (9. juli og 16. juli) kan det bli kø.
– Vi har etablert mange nye ladere på våre viktigste stasjoner for å motvirke kø. Men et generelt råd kan likevel være å lade når du kan og ikke når du må. Hvis du vet at du må lade underveis, så er det lurt å lade dersom det er en ledig lader der du stopper, istedenfor å kjøre til batteriet er nesten tomt. Hvis man vil spare tid og bidra til å redusere kø, så er et godt tips å ikke lade opp til mer enn 80 prosent, ettersom de siste tjue prosentene fra 80 til 100 tar lengst tid, sier Anders Kleve Svela i Circle K.