Regjeringen vil la noen av de største byene i Norge prøve ut såkalte nullutslippssoner, og har bedt Statens vegvesen om å se på hvordan det kan gjøres i praksis.
– Flere byer, særlig Oslo og Bergen, ønsker nullutslippssoner. Regjeringen følger opp Klimaplanen og vil legge til rette for utprøving av dette i form av pilotprosjekter. Nullutslippssoner vil kunne bidra til raskere innfasing av nullutslippskjøretøy, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide, i en pressemelding.
Samferdselsdepartementet ber nå Statens vegvesen vurdere hvordan pilotprosjekter med nullutslippssoner kan gjennomføres i Oslo og Bergen og eventuelt i andre byer.
Hovedveinettet og riksveier skal ikke omfattes.
Departementet ber også Statens vegvesen om å se nærmere på lemping av vilkårene for opprettelse av gebyrbaserte lavutslippssoner, slik at disse også kan opprettes av klimahensyn.
Statens vegvesen skal se på både rettslige, tekniske og praktiske problemstillinger.
Les også: Vegvesenet vil at du skal kunne avregistrere bilen din midlertidig uten å levere inn skiltet
Saken fortsetter under annonsen:
Pilotprosjekter i noen byer
– En forbudsbasert nullutslippssone er et svært inngripende tiltak. Jeg vil likevel legge til rette for at et fåtall av byer som ønsker det, kan få prøve ut dette, i form av pilotprosjekt, sier Hareide, og legger til:
– Samtidig som kollektivtilbudet rustes opp, er det også viktig med virkemidler for innfasing av kjøretøy med nullutslipp. Utviklingen av elektriske varebiler og tyngre kjøretøyer på biogass skjer også heldigvis raskt. Jeg forutsetter at pilotbyer som tar del i ordningen, tar hensyn til sine innbyggere og til næringslivets behov.
I brevet til Statens vegvesen heter det at flere byer ønsker å opprette nullutslippssoner for å redusere utslippene av klimagasser, særlig har Oslo og Bergen etterspurt dette.
Både i Oslo og Bergen er det gjort vedtak om nullutslippssone som en del av byenes klimastrategier. Også Trondheim og Stavanger kommune ønsker å utrede bruk av nullutslippssoner.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at de som blir berørte av nullutslippssoner får nødvendig tid til å omstille seg før ny regulering trer i kraft, og at det må være god tilgang til aktuelle nullutslippskjøretøy, går det fram av oppdraget til Statens vegvesen.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Vurderer du å lease bil? Her er syv typiske feller
Ny tjeneste lar deg se hele eierhistorikken på bilen
Derfor reserverer nå bankene et beløp på kontoen din før du får fylle drivstoff
Fra nyttår må alle beboere i borettslag og sameier være med å betale for elbilladere
Slik kan mange bileiere spare tusenlapper med et par tastetrykk