Nye elbiler får ikke lenger EL- eller EK-skilt, nå er det EV som gjelder. De nye skiltene har de samme rettighetene i forhold til kollektivfelt, parkering og avgiftslettelser som de gamle.
Skiltseriene for biler starter på 10000 og går til 99999.
EL-serien, som gikk ut i 2016, varte i hele 17 år.
EK-serien, som tok over etter EL, varte kun i to år.
Nå melder Statens vegvesen at det aller første skiltet i EV-serien, nemlig EV 10000, ble tatt i bruk i forrige uke.
Selv om skiltserien EV har vært tilgjengelig hos forhandlerne i snart to måneder, er det først nå du kan se biler med de nye skiltene.
Det skyldes at forhandlerne henter ut mange skilt om gangen.
Annonse:
Noen kan også ha skilt fra forrige serie liggende, slik at enkelte nyregistrerte biler kan fortsatt få EK-skilt.
Skiltene i den nye serien tas ikke i bruk i kronologisk rekkefølge, men mer tilfeldig, opplyser vegvesenet.
Hvor lenge EV-serien varer er usikkert, og det er ennå ikke besluttet hvilken bokstavkombinasjon som skal avløse EV.
Statens vegvesen presiserer at EV-registrerte kjøretøy får de samme rettighetene som kjøretøy registrert på EL og EK i forhold til kollektivfelt, parkering og avgiftslettelser.
Det er kun elektriske biler som får EV-skilt. Hybridbiler får vanlige nummerskilt.
Hydrogendrevne biler er registrert med HY i bilskiltet, og disse har samme tilgang til kollektivfeltene som EL/EK/EV-registrerte biler.
Flere fabrikanter arbeider med å få hydrogendrevne biler ut i markedet, men foreløpig er det få slike biler på veiene.
Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook
Les også disse sakene på Pengenytt.no:
Bilbransjen frykter betydelig avgiftshopp på enkelte modeller fra nyttår
Dette er de beste «bensinkortene» å bruke i Norge og utlandet
Bilekspert: – Selg dieselbilen så raskt som mulig, eller kjør den helt ut
Nå blir det 16.000 kroner i «vrakpant» på over 400.000 biler
Nå får du vrakpant også for campingvogner, mopeder, MC’er og lastebiler