Mobiloperatør gir deg norske priser på mobilbruk i ni ny land

Telefonregningen etter utenlandsopphold kan av og til bli stor. Nå gir mobilselskapet Komplett deg muligheten til å bruke mobilen som hjemme i ni nye land, deriblant USA og Thailand. Bildet viser Manhatten i New York. Foto: Sam Valadi/ Flickr.com

Komplett Mobil tilbyr deg nå å bruke mobilen i ni nye land til samme pris som her hjemme og i EU/EØS. De andre mobiloperatørene er avventende til det samme.

Samtaler, SMS og MMS er som regel inkludert i månedsprisen på alle mobilabonnement i dag. Det som er avgjørende for valg av abonnement, er derfor ønsket databruk per måned.

Det er med andre ord stort sett slutt på de store overraskelsene når telefonregningen kommer, så lenge du oppholder deg i Norge.

Annonse:


I juni i fjor ble det dessuten forbudt å kreve ekstra betalt for mobilbruk i EU og EØS. Det betyr at du kan bruke mobilen der som her hjemme, uten at det koster deg noe ekstra.

Reiser du på ferie eller arbeidsreiser til land utenfor EU og EØS, kan derimot mobilbruken fortsatt koste deg dyrt.

Telenor og Telia tar for eksempel hhv 6,99 og 7,99 kroner i minuttet dersom du ringer når du er i USA eller Thailand. For mottatte samtaler koster det hhv 6,99 og 4,99 kroner.

Også for bruk av data, sending av SMS/MMS og tale, er prisene ofte stive.

Les også: Dette er de billigste mobilabonnementene

Komplett gjør mobilbruken billigere i flere land

Komplett Mobil har nylig bestemt seg for skille seg fra konkurrentene på dette området, og har derfor utvidet fri bruk til å gjelde i ni land utenfor EU/EØS.

Disse landene er USA, Sveits, Serbia, Montenegro, Thailand, Malaysia, Bangladesh, Pakistan og Myanmar.

Reiser du til et av nevnte land med abonnement fra Komplett Mobil, kan du derfor se frem til en hyggeligere faktura etter oppholdet enn om du har abonnement fra andre aktører.

Nå er det ikke slik at du bør ha et abonnement som er billigst kun én eller to uker i året, men Komplett scorer også høyt i pristester for mobilbruk her hjemme.

– Vi følger tett med på hva som rører seg i ulike markeder, både nasjonalt og internasjonalt, og ser alltid etter muligheter for å skape nye tilbud og produkter eller justere på det vi allerede har, sier kommunikasjonsrådgiver Kristian K. Fredheim i Telia og Onecall til Tek.no

– Om vi skulle foreta noen endringer, er våre kunder de første som får vite det. Vi får se hva tiden bringer, legger han til.

Ingen av de andre mobiloperatørene Tek.no har vært i kontakt med vil heller oppgi hvilke planer de har før de eventuelt settes i live.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også disse sakene på Pengenytt.no:

Du kan snart slippe SIM-kortet i mobilen

Forbrukerrådet refser ungdomsabonnementene til Telia og Telenor

Til sommeren får du enda bedre forbrukerrettigheter på reise

Mobilselskapet Chess legges ned

Boligprisene på Kanariøyene er lavere nå enn i 2004

Trær på naboeiendommen – Hvilke regler gjelder?