Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at konsumprisindeksen gikk ned med 0,5 prosent fra november til desember 2016. Fallende matvarepriser er en betydelig del av forklaringen.
– Nok en gang ser vi at den sterke konkurransen mellom dagligvareaktørene slår ut til forbrukernes fordel, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare, i en melding.
Matvareprisene falt med 3.1 prosent fra november til desember 2016, og ifølge SSB var det juletilbudene som førte til dette prisfallet.
– Fallet i matvareprisene var på 3 prosent fra november til desember 2015. Fra 2011 til 2014 falt matvareprisene med mellom 0,2 og 1.7 prosent i samme periode. Dette understreker at endringen til tre store aktører har ført til en sterkere konkurranse, noe kundene merker på lommeboken, uttaler Størksen.
– Ser vi året under ett, er det åpenbart at prisutviklingen på matvarer skiller seg fra konsumprisindeksen for øvrig. Der totalindeksen for hele året har vokst med 3.5 prosent, har matvarer økt med beskjedne 1.7 prosent i samme periode, avslutter hun.
Les også: 15.120 kroner mer i engangsbeløp til nybakte foreldre i 2017
Les også: Dette var de 10 mest leste sakene på Pengenytt i 2016