– Dagens forbrukere har flere abonnementer enn noen gang tidligere. I USA har den gjennomsnittlige forbrukeren tolv aktive medie- og underholdningsabonnementer til enhver tid. Markedet for abonnementstjenester forventes å nå en 1,5 milliarder dollar innen 2025.
Denne veksten betyr også at det stadig blir vanskeligere for forbrukere å holde oversikt over og avslutte sine mange abonnementer. Mastercard har nå inngått et samarbeid med det danske fintech-selskapet Subaio for å gi forbrukere muligheten til å avslutte uønskede abonnementer. Subaio har tidligere deltatt i Mastercards globale oppstartsprogram Start Path. Løsningen gir forbrukere en enkel oversikt over alle abonnementer de har til enhver tid.
Forbrukerne kan se oversikten direkte inn i deres digitale betalingsplattformer, uavhengig av hvilken plattform de bruker. De er med andre ord ikke nødt til å bruke Mastercard. Det vil heller ikke være nødvendig å avslutte én app og logge inn i en annen for å avslutte et abonnement: Forbrukeren kan si opp tjenester direkte fra sin digitale bankapp.
– Forbrukere ønsker nå mer enn noensinne å få en bedre oversikt over sine månedlige utgifter, vår nye løsning gir forbrukerne direkte kontroll over sine abonnementer, og dette gjennom en svært pålitelig kilde. Dette flytter makten tilbake dit den hører hjemme: hos forbrukeren, sier Ajay Bhalla, president for Cyber & Intelligence i Mastercard.
– Sammen med Mastercard står vi nå i en sterkere posisjon for å gi forbrukerne muligheten til å ta velinformerte økonomiske beslutninger, vi leverer en enkel og svært anvendelig tjeneste for å kontrollere abonnementer og betalinger, designet for å imøtekomme behovene til forbrukerne. Våre løsninger skaper en sterk følelse av tilknytning hos den digitale generasjonen, noe som igjen driver vekst for våre samarbeidspartnere, sier Frederrick Hamaan, CCO i Subaio.
Finansinstitusjoner som gir forbrukerne bedre kontroll over utgiftene sine, kan redusere driftskostnader, samtidig som både selgere og utstedere kan unngå kostnadene ved tvister og samtidig
lette presset på kundesentrene. Dette partnerskapet er en del av en bredere Mastercard-strategi for å introdusere nye forbrukerorienterte løsninger på tvers av selskapets driftsområder. Når forbrukerne får muligheten til å administrere og oppdage abonnementer skreddersydd deres egne behov, er utstedere og selgere bedre rustet til å skape og opprettholde varige kundeforhold.
Mastercards løsning er nå tilgjengelig for banker i Nord-Amerika og Europa. Gjennom et enkelt API kan finansinstitusjoner gi sine kunder bedre kontroll over abonnementer, samt muligheten til å se digitale kvitteringer.