Lang leveringstid på nye biler og stor usikkerhet i bilmarkedet gjør at flere vil velge å abonnere på bil fremfor å eie sin egen.
Det tror Fleks og Fremtind, som nå skal teste bruk av abonnentsbiler som erstatningsbil for forsikringskunder som får vraket bilen etter skade.
– Mange som plutselig står uten bil opplever at de har kort tid på å bestemme seg for hva de skal gjøre videre. Skal jeg ha ny bil? Skal jeg kjøpe brukt, eller skal jeg abonnere eller leie, spør Maren Brevik Klingen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Normalt dekker bilforsikringen leiebil i sju dager når bilen vrakes.
– Frem mot jul vil våre kunder i Stor-Oslo, som får bilen sin vraket etter en skade, få tilbud om erstatningsbil fra Fleks i én måned, sier Klingen.
Store leveringsproblemer på elbiler
Ett års ventetid på ny bil er ikke unormalt. Og lang leveringstid kan by på en krevende situasjon for dem som er avhengige av bil.
– Å bruke våre biler som erstatningsbil gjør at bilistene kan teste ut en ny måte å ha bil på. Det gjør det enkelt for Fremtinds kunder, da de får en bil de kan velge å ha så lenge de vil. Dette er en stor fordel i et presset bilmarked med lang leveringstid, sier Fredrik Bjørge Johansen i Fleks.
Etter én måned kan kundene velge å forlenge avtalen med Fleks, for egen regning.
– Vi håper mange av pilotkundene ser fordelene med bilabonnement, slik at de ikke har behov for å eie egen bil igjen, sier Bjørge Johansen.
– Vi ønsker å tilby alle kundene i piloten el-bil, uavhengig av hvilken bil de hadde før. Dette er fordi vi ønsker å gjøre det enkelt for kundene å ta bærekraftige valg, sier Klingen.
Fremtind registrerer årlig over 3000 skadesaker med biler som ender opp med å bli vraket, eller kondemnert som det heter på fagspråket. Mange av disse er elbiler, og momsfritak på selve bilen, men ikke delene er blant hovedårsakene til dette.
Færre biler kan dekke samme transportbehov
Norske biler står i ro 97 prosent av tiden. Det er dårlig utnyttelse av bilparken. Ved å bruke biler fra Fleks som erstatningsbil, mens kunden venter på ny bil eller på å bestemme seg for hva hen skal gjøre, utnyttes bilparken bedre.
– Vi vet at folk har behov for et mer fleksibelt bilhold med mulighet for både å bytte bilen, dele eller pause bilen når de ikke har bruk for den. Dette gir bedre utnyttelse og færre biler kan dekke det samme transportbehovet, sier Bjørge Johansen.