Flere nordmenn opplever nå at deres månedslønn varer kortere enn den gjorde for bare ett år siden. Tøffere økonomiske tider har ført til endrede handlevaner og økt bruk av prissammenligningstjenester på nett.
Det viser en fersk representativ undersøkelse som Klarna har fått utført.
– 4 av 10 nordmenn oppgir nå at månedslønnen deres ikke strekker til hele måneden. 64 prosent av disse sier at lønnen nå varer kortere enn for ett år siden. Vi så det før jul og har sett det i de første månedene i 2023 at tøffere økonomiske tider, også fører til at langt flere handler smartere og er mer prisbevisste. Både bruken av prissammenligningstjenester på nett, og hva vi faktisk søker etter av konkrete produkter, viser dette, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Fra februar i fjor til i år har konsumprisindeksen i Norge steget med hele 6,3 prosent. Det er de yngre aldersgruppene (18-42 år) og kvinner som er overrepresentert blant dem som ikke får månedslønnen eller den månedlige utbetalingen til å strekke til neste lønningsdag.
- Samtidig som at antall søk med Prisguiden, som er del av Klarna, har økt fra i fjor, har også antall nordmenn som blir bedt om å få prisvarsel når en vare faller i pris, nesten doblet seg de første to månedene i 2023 (+91 %).
- Hele 62 prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at de nå bruker mer tid og research når de skal foreta et kjøp enn de gjorde for 12 måneder siden. Av disse oppgir hele 97 prosent at de vil fortsette med dette også i tiden fremover.
- 1 av 4 nordmenn (26 %) oppgir også at de planlegger å bruke mindre penger fremover og vil spare mer.
– Det kan tyde på at de økonomiske tidene vi går gjennom nå, kan være med å forandre handlemønsteret til mange på en mer varig måte – ved å benytte seg hyppigere av smarte verktøy som enkelt gir deg oversikt over egen bruk, eller best pris på produktet du er ute etter, og vente med å kjøpe om sjansen for å gjøre et bedre kjøp senere er større. Det er i så fall positivt at vi alle tar mer bevisste valg og shopper smartere, sier Elvestad.
Søker mer etter billigere produkter – gjennomsnittspris ned 27 prosent på ett år
Ifølge Prisguidens egen prisekspert, Erik-Andreassen Perez, er også et mer prisbevisst handlemønster synlig i nordmenns søkestatistikk hos dem de siste tre månedene.
- Den gjennomsnittlige prisen på de 200 mest søkte produktene fra 1. januar til 23. mars har gått markant ned – med hele 27 prosent, fra 4805 kroner i fjor til 3490 kroner i år.
- Mens de tre klart mest søkte Apple iPhone-modellene i fjor var en variant av den nyeste modellen da, er alle de mest søkte Apple iPhone-modellene i år rimeligere og eldre modeller.
- Airfryere, som også var et populært produkt i fjor, har blitt enda mer ettertraktet i år. Dette er en form for matlaging som også kan spare strøm – sammenlignet med bruk av stekeovn.
- Søk på priser på innbytte av propanbeholdere har også økt kraftig så langt i år, og er nå blant helt oppe på 14. plass på «søketoppen». I fjor lå dette helt nede på en 62. plass. I periodene hvor strømprisene har vært på sitt høyeste, har propanovner blitt omtalt som et rimeligere oppvarmingsalternativ.
– Det er spesielt to klare utviklingstrender blant de mest søkte produktene i år – sammenlignet med i fjor. Det viktigste er at nordmenn gjennomgående søker etter rimeligere produkter nå enn da. Det er også flere produkter inne på topplisten i år, som har vært på tilbud i deler av perioden – som joggesko og ryggsekker, sier prisekspert i Klarna Prisguiden, Erik Andreassen-Perez.
Flere søker etter brukt- og demovarer
De har også merket en kraftig økning i interessen for brukte produkter eller demovarer – som selges til reduserte priser.
– Akkurat nå ligger mer enn 5000 brukt- og demovarer, og interessen for dette har nærmest bare økt i takt med de økte renteutgiftene som mange har fått. Det er en perfekt måte å handle på – som både sparer lommeboken og miljøet, sier Andreassen-Perez.